Visar inlägg med etikett Lucia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lucia. Visa alla inlägg

tisdag 13 december 2016

Luciafirande och läkarbesök


Luciamorgon är det mysigt att starta med frukost framför TV:n och samtidigt lyssna på skönsång. Luciafirandet på TV brukar vara vackert. Jag hade gärna åkt till Forsheda kyrka och tittat på skolans luciatåg, men det gick inte. Jag hade en tid inbokad på sjukhuset.


Vid tio skulle jag träffa läkaren och få veta vad förra veckans provtagning gav för svar. Det var både positiva och negativa besked. Det positiva var att mina blodvärden är hyfsat bra. Man kan inte förvänta sig normala värden, men jag behöver inte få blodtransfusioner på grund av anemi i alla fall. Det negativa var att det fortfarande fanns spår av M-komponenten i blodet. Det är den som indikerar att det finns cancerceller i min benmärg. Tydligen finns det lite kvar.

Detta innebär att jag kommer att få fortsätta med cellgiftsbehandlingen. På måndag ska jag börja med samma sorts kapslar som jag fick i mars. Dessutom ska jag få sprutor två gånger i veckan. Det kändes inte roligt att få detta besked. Jag hade hoppats på att alla cancerceller skulle vara borta, men samtidigt hade jag ställt in mig på att det kanske inte skulle vara så. Chansen var nog inte så stor egentligen. Ändå blev jag förstås ledsen vid beskedet. Det tar ett tag att ta in det.

Jag fick också medicin för att stärka skelettet. Det brukar jag få då och då i dropp. Sen var jag klar med sjukhusbesöket förutom att beställa medicinen på apoteket. Cellgifterna är inget som finns i lager.


Jag åkte inte hem direkt för jag hade lite ärenden att uträtta på stan. Det blev besök i några affärer. Jag hittade inte allt jag ville men det mesta. Sen passade jag på att äta libanesiskt medan jag väntad på att garnaffären skulle öppna. Jag är färdig med julklappsprojektet och nu vill jag sticka något annat.


Hunden blev som vanligt glad  när jag kom hem. Jag var ganska trött så det blev ingen långpromenad som han kanske hade önskat. I stället blev det vila på soffan. Jag hoppade över andra aktiviteter som julförberedelser.


Imorgon får jag ta tag i nästa projekt. Jag blir nöjd om jag klarar av en grej om dagen. I år är det ju många dagar fram till jul. Sen kommer pojkarna hem i början eller mitten på nästa vecka. Då kan de hjälpa mig med resten.


I fönstret har den vita novemberkaktusen slagit ut. Det har stått ute hela sommaren. När den kommer in, sätter den knopp och nu slår de ut. En liten orkidé har också fått knoppar och för några dagar sedan hade en av dem öppnat sig. Det är roligt när de blommar om.


Nu har jag vänt på duken så att Lucian med kaffebrickan syns bättre. Jag hann inte dricka kaffe innan jag åkte idag, men jag fick en kopp på sjukhuset. Ikväll blev det te från Teadventskalendern, saffransbröd och pepparkakor utan palmolja. Jag hittade sådana i en affär förra veckan. Palmolja vill man ju undvika för att inte regnskogarna ska försvinna.



torsdag 10 december 2015

Lucia, betyg och så lite julmat


I morse var det så dags för skolans luciatåg. Sexorna gick lite tidigare direkt till kyrkan för att byta om till sina lusselinnen och tomtedräkter. Lite senare kom så de yngsta barnen i F-klassen för att byta om. Då kunde sexorna ta hand om dem och hjälpa dem.


En del föräldrar till de lussande barnen kom för att titta och en och annan mormor också. Sen anlände övriga klasser från skolan för att bänka sig i kyrkan. När kyrkklockorna ringt och prästen hälsat oss välkomna, kunde luciaprogrammet sätta igång. Det inleddes med att fem flickor sjöng en sång.


Sen var det dags för Lucia att skrida fram längs mittgången i lyrkan med hela sitt följe efter henne. Det blev ganska många som vandrade gången fram till koret. 50 barn är det i de båda klasserna.


Det är så fint när de stora håller de små i handen när de går in. De kompletterar varandra. De små ser upp till de stora och klämmer i på de sånger de kan. De stora släpper på nervositeten när de får annat att tänka. De måste ju ha koll på de små. Allra sist i tåget kom en liten flicka som för tillfället sitter i rullstol, men det gick bra att vara med ändå.


Det blev ett bra program. Eleverna sjöng högt och tydligt. De läste sina verser och sjöng alla de traditionella sångerna innan de tågade ut ur kyrkan.


Efter luciafirandet tågade vi tillbaka till skolan. Resten av dagen var som vanligt. Jag hade geografi i femman, men sen ägnade jag en stund åt de sista grupperna som gjorde det muntliga nationella provet i engelska. Det kändes riktigt skönt att ha klarat av alla nu. Alla betyg är satta och inskrivna i Dexter, men inte låsta än. Jag åkte hem och gick en runda till skogen med hunden för att plocka lite mossa och lavar att dekorera en krukor med. Sen tog jag det lugnt en stund innan nästa punkt på dagsprogrammet.


Ikväll var alla i personalen bjudna på julbord i Kaffestugan i Apladalen. Det var några som fattades men de flesta var där. Vi som bor i Forsheda samåkteoch de andra kom från sina håll. Det blev en trevlig stund med mycket mat och en hel del prat och skratt. Det är så det ska vara när man träffas.


Det fanns mycket gott på julbordet. Det var inget jag saknade oc allt var gott. Som vanligt blev det först en tallrik med sill och de kalla rätterna. Nästa tallrik inne höll det småvarma. Det blev inte sju tallrikar. Jag slog ihop dem och nöjde mig med tre.


Den sista innehöll sötsakerna som ostkaka, ris al a malta, vit chokladmousse frukt och godis. Till det fick vi förstås kaffe. Nu känner jag mig riktigt mätt och belåten. Det kanske kan bli en slät kopp te innan sängdags. Mer orkar jag inte med idag. Det regnade mer och mer under kvällen och nu piskar vätan mot fönsterrutorna. Det kommer nog att locka mig in i drömmarnas rike.

torsdag 11 december 2014

Vita flingor och Lucia


Igår kom det lite vita flingor där uppifrån den grå himlen som hängt över oss länge. Det blev lite vitt på marken här och där, men det mesta förvandlades raskt till en blöt sörja och stora pölar. En del elever älskar ju pölar så torkskåpen i skolan fylldes snabbt efter rasterna.


Själv har jag plockat fram de gamla hederliga plastpärlorna och pärlplattorna ur pysselskåpet och tillverkat några egna snöflingor. De blev rätt fina och kan nog passa att hänga upp i köksfönstren, när jag hunnit putsa av dem lite.


När jag ändå höll på blev det lite andra former och figurer också. Det finns ju så många rliga förlagor på nätet. Pinterest är perfekt om man letar efter roliga pyssleprojekt. Imorgon är det pyssel i skolan som gäller. Då är det femmorna och sexorna som ska skapa julpynt. Nästa vecka är det fyrornas tur.


Det är visserligen två dagar kvar till Lucia, men vi firade redan idag med eleverna i skolan. Som vanligt var det sexorna och förskoleklassen som utgjorde luciatåget. De äldre eleverna samlades direkt på morgonen i Svenska kyrkan för att byta om innan de yngre kom. Sedan kunde de hjälpa de yngre med sina ombyten.


I sexan är det mest pojkar så det blev många stjärngossar, tomtar och till och med en sockerbagare. De sjöng riktigt starkt och bra allesammans och programmet var lagom långt. Ingen svimmade eller behövde sätta sig ner. Alla skötte sig perfekt. Årets Lucia flyttade till klassen förra året från Holland men hon hade lärt sig de svenska sångerna utantill.


Det är roligt med de här trevliga traditionerna under vår kalla och mörka vinter. Vi behöver lite roliga inslag i vardagen. Just nu är det mycket att stå i och det är lite turbulent på jobbet. Då är det bra med traditioner att luta sig mot. Nu blir det strax en annan gammal tradition - en kopp kvällste från Teadventskalendern.

fredag 14 december 2012

Försenad Lucia


 På vår skola firade vi Lucia en dag försent. Det blir väl så när man ska samsas om utrymmet med en högstadieskola. Då får vi maka på oss. Men firandet var både vackert och stämningsfullt. Eleverna i sexan och förskoleklassen sjöng så fint. Det är ett så lyckat koncept att blanda stora och små. Dessutom tar förskoleklassens lärare hand om övningarna och ordnar det mesta. Vi som jobbar i sexan behöver bara haka på. Jag känner att jag bara glidit med i år. Tyvärr får vi inte publicera bilder från skolan. Så jag kan inte visa mina bilder, men bilden på ljuständningen kan väl inte skada någon. För de som vill se så finns det ju andra som lagt ut bilder från samlingen i kyrkan. Ni kan kika här och här.


Efter samlingen i kyrkan var det lite svårt att ha engelska eller svenska som det stod på schemat. Vi samlades i klassrummet, åt pepparkakor och tittade på julkalendern och filmen från kyrkan. Det var mysigt det också. Det var riktigt kallt i morse när vi samlades på skolgården för att tåga till kyrkan. Det var -15 grader när jag vaknade och naturen var klädd i rimfrost. Men allt eftersom dagen passerat har temperaturen stigit mer och mer.


Även om det var kallt på rasten var eleverna ute i snön. Solen sken ju och det var riktigt härligt. Jag gjorde mitt pass som rastvakt på lunchrasten. Men trots skön luft var det inte så dumt att komma in i värmen igen.


För dem som har bra kläder är det bara njutbart att vara ute, men alla har det inte så. Det finns de som kommer i tunna jackor och mjukisbyxor, korta kjolar och tights. En del föräldrar verkar inte bry sig om att barnen går till skolan alldeles för tunt klädda. Andra föräldrar har kanske inte riktig koll på vad barnen tar på sig eftersom de åker hemifrån tidigare. Men det finns också barn som säger att mamma och pappa inte har råd att köpa vantar till dem. Ska det behöva vara på det viset i Sverige idag? Då säger en del att det handlar om hur man prioriterar. Det kan vara sant för vissa. Det kan finnas annat som går före som sprit och cigaretter. Men ändå kommer vi inte ifrån att barnfattigdomen ökar i vårt land. Det finns många barn som inte har det så bra. Det kändes bra att överskottet från våra julkonserter går till "De Glömda Barnen" här i vår kommun. Nettot blev över 14 000 kronor. Jag hoppas att många barn ska få del av de pengarna genom Hela Människans arbete.


Eftermiddagens lektioner har jag NO/Tk i fyran. Vi har sysslat en del med luft och värme den senaste tiden. Nästan alla var klara med sina termikkatter. Vi hängde upp dem i lamporna och prövade om de snurrade när vi höll ett ljus under svansen på dem.


De som blev klara fortsatte med att tillverka fallskärmar av plastkassar. Vi testade olika modeller. Ibland störtdök fallskärmshopparen, ibland seglade den sakta ner mot golvet. Eleverna hade olika funderingar. Varför är fallskärmarna idag rektangulära? Blev det bättre med en lättare "hoppare" eller funkade en tyngre ännu bättre? Det är kul att höra deras resonemang och se hur de försöker förbättra sina konstruktioner. Det är så det ska vara enligt Lgr11. Mina elever visade många kvaliteter bland sina förmågor idag.


När lektionerna var över, fick jag kränga på mig termobyxorna igen och ge mig ut att bussvakta. Sen åkte jag hem och tog med hunden ut en runda. Det var inte lönt att ta av sig för därefter åkte jag till stan i några ärenden. Medan det fortfarande var ljus ville jag försöka leta upp några geocacher. Den första fanns nere vid Lagan, men där var det lite svårframkomligt med all snö. Jag kunde se att det fanns mycket vatten under snön och det var svårt att avgöra om det var tillräckligt fruset för att bära min tyngd. Jag ville förstås inte gå ner mig i ävjan. Jag hade ingen ispik att pröva isens tjocklek med. Eftersom jag var helt ensam, avstod jag försöket att logga. Det blir fler tillfällen.


I stället åkte jag till Prostsjön och letade upp en av Fredriks gömmor. Så här skrev jag i loggen:
"Efter jobbet och en runda med hunden blev det en tur till staden. Passade på att leta upp denna. Precis där jag hade tänkt ta klivet in i skogen stod en crossåkare och väntade. Han verkade lite fundersam när jag parkerade på andra sidan och klev ur. Så jag satte mig i bilen igen och väntade ut honom. Förklaringen kom ganska snart när en bil dök upp. Då såg jag att kedjan hade hoppat av så han kunde inte köra vidare. Han fick tolka efter bilen hängande i bogserlinan. Det såg inte särskilt bekvämt ut. Det hade jag aldrig gjort. Jag hade rekvirerat en släpkärra till min motorcykel. Men när han försvunnit, begav jag mig in i skogen för att leta. Det tog en liten stund även om jag gissat rätt på gömmans utseende. Till slut föll blicken på den och loggen kunde kompletteras med ett "forjoi". På hemvägen fick jag lite roliga idéer till julgransklädningen om så där en vecka. Varför inte byta ut det traditionella julpyntet mot lite geocachingpynt såsom petrör och IKEA-pennor. Glittret kan ersättas med kamotejp. Frågan är vad toppstjärnan ska ersättas med? Förslag mottages tacksamt. Förresten, tack för dagens gömma!"


Kvällen blev sedan lugn och skön. Lite småprat i telefonen med grabbarna och planering av julfirandet. Nästa vecka kommer sönerna hem. Det ser jag fram emot. Jag har också sett fram emot morgondagens Lucia Event i Växjö, men vädret verkar inte bli så trevligt. Så vi får väl avvakta och se vad som händer på den fronten tills imorgon.

måndag 12 december 2011

Lucior och pyssel

 Vi tjuvstartade lite och firade Lucia idag. Skolans luciatåg hölls i kyrkan på morgonen. Det är klass 6 som övat in programmet tillsammans med 6-åringarna. Det ser verkligen gulligt ut när de stora tågar in med handen i de smås. Så har vi haft det de senaste fyra åren och det är ett väldigt lyckat koncept.
 Årets luciatåg var duktiga på att sjunga. Tyvärr funkade inte mikrofonerna riktigt bra. Flera av sexorna är riktigt duktiga sångare och sjöng solo i verserna. Vem som ska vara lucia lottas bland sexans tjejer och i år föll lotten på den längsta blondinen.
 De flesta killarna är tomtar i olika storlekar. En sockerbagare fanns också med. Nästan femtio personer fanns med i tåget. Det ar inte så många föräldrar och andra intresserade som hade mött upp i kyrkan. Men de som kom var imponerade och en del var tårögda.
 Stjärngossarna klämde i och sjöng av hjärtat hela tiden. Det var ett trevligt program med de vanliga sångerna och verserna som vi kände igen. Efter luciasamlingen återvände vi till skolan för lite rast innan det var dags för de äldre eleverna att pyssla.

 Egentligen skulle jag inte ha varit med på förmiddagen för då jobbar jag med vårt matteprojekt. Nu fick jag hoppa in och ta en grupp i stället för vår syslöjdslärare. Det blev inte något textilt.
Huvudpysslet hos mig var att göra en relieftavla Vi klistrade upp bårder och figurer på en kartongbit som vi sedan täckte med alu-tejp. Denna gnuggades fast och sedan svärtade vi ner bilden med svart akrylfärg. Det mesta torkades bort och så framträdde bilden lite bättre. Det blev fina tavlor. 

De som blev klara kunde välja att göra pumlor, julkulor av gamla julkort och nya också för den delen. De blev också fina att ta med hem till granen. 

 Andra valde att färglägga bilder till en julkrubba, som jag hittade på nätet. Vi höll på i en timme och en kvart. Sedan var det dags för lunch. Efter lunchrasten fortsatte vi med två stationer till. Det fanns fem olika stationer så alla hann inte vara med på allt. De hade fått välja tre pyssel.

Efter tre pysselpass var vi ganska trötta. Eleverna kunde gå hem. Vi andra fortsatte med en träff om matteprojektet. Vid fyratiden kunde jag åka hem och vila en stund inför nästa pass.
 
 Ikväll var det avslutning med våra UV-scouter i missionskyrkan. Många föräldrar och syskon, andra släktingar och vänner, hade mött upp för att titta på kvällens luciatåg. Nu var det en annan lucia, men många hade varit med i skolans luciatåg på morgonen. De sjöng jättefint här också.
 Sångerna varvades med läsning av julevangeliet. Efter luciatåget blev den lekar, bildvisning från sommarens läger och kort information om nästa års läger. Pastorn höll en andakt och pratade om att mycket av det som hänt genom alla tider har glömts bort, men viktiga händelser kommer vi ihåg. Vi firar jul till minne av en viktig händelse, Jesu födelse. Viktiga händelser som födelsedagar firar vi. Julen är Jesu födelsedag.

Sedan gick vi ner och fikade tillsammans. Det blev godispåsar och lottdragning. Man märker att tiden har passerat när man träffar på gamla elever som nu är föräldrar och har barn i skolan och på UV-scout. Men det är trevligt att se dem och prata med dem.

När alla gått hem, städade vi lokalerna och diskade. Nu gör vi en paus och kommer inte igen förrän nästa år. Vi fick hjälp av en liten vaktmästare att blåsa ut alla ljusen i kyrksalen. Så åkte vi hem och pustade ut.


måndag 13 december 2010

Pysselglädje

Som de flesta vet gillar jag ju att pyssla. Jag håller mig inte bara till ett pyssel utan prövar gärna nya saker när kreativiteten flödar. Idag har vi haft julpysseldag i skolan. Det är inspirerande att se eleverna pyssla. De har egna idéer och de får gärna utveckla dem. Jag gillar inte för styrda uppgifter som bara går att göra på ett sätt. Helst ska man kunna variera grejen och sätta sin egen touch på den.

Hos mig fick eleverna gjuta betongljusstakar. De fick själva ha med någon förpackning att gjuta i och det hade de flesta. Som vanligt är det några som glömmer, alltid samma elever varje gång. Därför hade jag samlat lite mjölkkartonger i reserv. Av 80 elever var det nog bara en som inte gjorde någon ljusstake. Hos en av mina kollegor fick de göra tomtar av pinnar från skogen. Hos en annan tillverkades det strutar av notpapper och sidor rivna ur en Gudrun Sjödén-katalog. Härliga pyssel!



Det roliga med pysseldagen är att se hur kreativa eleverna är och med vilken energi de går in för det. Jag tror inte vi hade någon som inte ville göra något. De sitter och småpratar med varandra. De hjälper varandra. Det var 20 elever i varje grupp från år 4-6. Jag tror de gillar att träffas i tvärgrupper. Trevliga hade vi i alla fall. Än en gång kan vi konstatera att vi har trevliga elever.

När jag kom hem fortsatte jag att pyssla lite. Jag virkade några julgransdekorationer till. Men ikväll har jag inte gjort ett smack. Jag känner mig lite trött och då är det skönt att bara ta det lugnt. När jag läser mina trevliga bloggkompisars inlägg inser jag att där ligger jag i lä. De hinner med hur mycket som helst på kvällarna. Det bakas i mängder och gympas. Jag har bakat lite saffransbröd och biscotti, mer har jag inte orkat än. Och gympa var det länge sedan jag var på. Det får räcka med hundpromenaderna. Man får acceptera att man inte har krafter till allt. Livet rymmer inte allt. Särskilt inte nu.

Nu räknar vi ner. Det är bara 7 arbetsdagar kvar på det här läsåret. Jag tittade på luciafirandet på TV i eftermiddags. De sjöng många vackra sånger, många stämmor och underbara toner. Humöret lyfter när man lyssnar. Man blir glad av musik likaväl som pyssel.

lördag 11 december 2010

Tjuvstart

Skolans luciatåg i kyrkan
På måndag är det luciadagen men vi tjuvstartade. På måndag ockuperar högstadiet kyrkan så vi valde att lägga vårt luciafirande redan idag. Det blir mer stämningsfullt att förlägga det till kyrkan i stället för gympasalen.
Stor och liten
Hos oss är det år 6 tillsammans med F-klassen som framför luciaprogrammet. Så har det varit de senaste åren och det har varit både lyckat och uppskattat. Det är så härligt att se sexorna ta hand om de små eleverna. Alla sexor hade ansvar för var sin sexåring som de skulle hjälpa med kläderna och andra attribut. När de tågade in i kyrkan höll de varann i handen.

Sångglada tärnor
Jag måste säga att årets luciatåg sjöng med stor glädje. Ibland är de så tagna av stundens allvar att de sjunger så tyst att man inte kan höra sången. Så var det inte idag. De klämde i för kung och fosterland. Nu var de många i jämförelse med förra årets sexor. Vi har 30 elever i år 6 och 24 i F-klassen. Det blev trångt framme i koret.

Staffansvisa med stjärngossarna
Det blev en lika fin dag idag som igår. Hunden och jag gick hela hundrundan upp till skogen och hem igen. Det var ett tag sedan sist. Fredagar brukar jag vara ute en hel del. Först är jag rastvakt på lunchrasten. Sedan är jag bussvakt till skolskjutsarna kommer och hämtar alla skolskjutseleverna. Ibland är det kallt och blåsigt att stå ute men inte idag. Eleverna har riktigt roligt i snön. Det är härligt att se alla som har skidor med sig och åker i spåren runt fotbollsplanen. Det var nog många som fick skidor förra vintern och som plockat fram dem igen. Mina gamla skidor finns tyvärr inte kvar. Annars hade jag nog spänt på dem och åkt en tur. Undrar om Takko skulle kunna vara draghund. Han drar rätt bra när man cyklar med honom.

Sockerbagaren i farten
Ikväll har jag tittat lite på  prisutdelningen och nobelfesten. Annars har jag mest hållit till i köket. Jag har äntligen bakat mina saffransbröd. Dessutom passade jag på att baka några saffransbiscotti medan bröden jäste på plåten. De var mycket goda att doppa i en kopp te. Maken har varit på tonårs julfest så jag var hemma själv med hunden och katterna. I morgon ska han på kurs. Jag får väl fortsätta mina julförberedselser på egen hand.  Jag ska bland annat leta reda på några pinnar till vårt julpyssel som går av stapeln på måndag.

Uttåg med Lucia i täten
Vi brukar ha en pysseldag varje år. Det är väl inte riktigt alla eelver eller lärare för den delen som gillar att pyssla. Men de flesta brukarse fram emot pysseldagen. Det blir tre pysselstationer och en filmstation. På min station ska vi gjuta ljusstakar i betong. Jag hoppas att alla har med sig någon gjutform, t ex en mjölkkartong eller yoghurtburk. Några extra har jag samlat på, men jag har inte formar till alla 80 eleverna i år 4-6.

Årets luciatåg är över
Tänk att det bara är en och en halv vecka kvar av höstterminen. Vart tog den vägen? Samtidigt är det skönt att räkna ner dagarna till ledigheten. Vi är rejält trötta och slitna nu. Det har hänt en hel del den här hösten. Ibland kan det bli lite väl mycket på en gång. Men här gäller samma regel som när man ska äta upp en elefant. Man tar en vit i taget. Till slut har hela elefanten gått åt.

"Gör er inga bekymmer, utan när ni åkallar och ber, tacka då Gud och låt honom få veta alla era önskningar. Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus." (Fil 4:6-7)