Visar inlägg med etikett motorcyklar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett motorcyklar. Visa alla inlägg
söndag 13 augusti 2017
Bland flygande örnar och fikasugna släktingar
I fredags hade maken tagit ledigt. Vi bestämde oss för att åka till Växjö för lite shopping. När vi kom in till Forsheda stod en gammal PV i korsningen ovanför skolan. Det var en liknande den vi hade när jag var liten fast vår var duvblå. Vi stannade förstås och tittade.
I Växjö var målet Flying Eagle som säljer motorcykelkläder m.m. Maken fick ett presentkort när han fyllde 60 år. Nu var det dags att utnyttja det.
Det tog en bra stund att välja ut de handskar han ville ha. Dessutom blev det förstås lite mer, men sen var vi klara att dra vidare.
Vi hade blivit hungriga så vi letade upp en restaurang i närheten. Det visade sig vara ett område med arabiska, thailändska och även svenska influenser. Vi fastnade för en syrisk restaurang.
Mellanöstern brukar kunna leverera god mat. De var inte så bra på svenska så vi var inte helt säkra på att de fattat vad vi ville ha. Men det fick visa sig när maten kom på bordet.
Först kom en av mina favoriter, tabbouleh, som är en persiljesallad med tomat, bulgur och citron Här var det nästan bara persilja men det var okej.
Sen hamnade en tallrik soppa på bordet och det hade vi inte beställt. Förmodligen fick vi det i stället för pommes som vi ville ha som tillbehör. Soppan var i alla fall god. Den bestod av ärtor, tror vi, kryddad med lite curry och mixad. Sen tillsatte man morotsbitar och andra rotfrukter. Jag gillade soppan.
Huvudrätten bestod av grillspett m.m. Det fanns kycklingspett, lammspett, kebabspett och grillade kycklingvingar. Maten var riktigt god men som vanligt ville ögat mer än magen. Relativt billigt var det också.
När vi blivit mätta fortsatte vi resan norrut. Min bror och svägerska hade bjudit in oss på fika i Möcklehult. Vi hade gott om tid så vi loggade ett par gömmor längs vägen också.
På ett näs mellan två sjöar låg ett gammalt gravfält. Sådana platser är oftast vackra och rofyllda. Detta var inget undantag.
Där fanns två stora rösen och många gravkullar.
Vi hittade gömman och loggade snabbt. Sen gick vi tillbaka till bilen för att fortsätta resan.
De gamla stenarna var täckta av vackra silvriga lavar.
Vid Örs kyrka fanns ytterligare en gömma som vi stannade vid. Vi parkerade på kyrkans parkering och gick raka vägen mot gömman. Maken plockade fram burken och jag loggade. Det tycker jag är en bra arbetsfördelning.
Kyrkan låg på en höjd men vi besökte inte den. Nu var det dags att dra sig mot Möcklehult.
Där väntade min bror och svägerska och lite andra släktingar. Vi fick kaffe med dopp. Jag tog te för kaffe funkar inte så bra för min mage.
Det var riktigt varmt och skönt. Är det nu sommarvärmen ska komma? Det brukar kunna vara så när skolan börjar. Efter en stund var jag lagom trött så vi åkte hemåt Rannäs igen.
Nu har tomatskörden börjat. De första röda tomaterna har kunnat plockas in. Det ser ut att bli en bra skörd.
I helgen har vi lagt in gurka. Här är det pressgurka som får dra i lagen. Jag köpte ju slanggurka på torget i Smålandsstenar.
Dessutom blev det en påse västeråsgurkor inhandlade. Av dem gjorde vi smörgåsgurka. Det är en favorit här i huset.
Nu blommar solrosorna längs RV27 vid Lagan. Det är så vackert med de lysande gula solarna. Solrosor hör till favoriterna.
Etiketter:
blommor,
familjen,
fika,
förr,
Geocaching,
mat,
motorcyklar,
resor,
sommar,
vänner
söndag 23 juli 2017
Trädgårdsmys och söndagsmiddag
I trädgården växer det så det knakar. Maken tror att det beror på nässelvattnet som han gödslat med. I lördags gick jag en runda i trädgården. Potäterna som vi slängde ner i en pallkrage har vuxit rejält sen sist.
Vi kan nog börja skörda kål snart. Persiljan och purjolöken frodas också.
Dillen och morötterna såg fina ut. Det var verkligen dags att gallra bland morötterna. Maken och jag hjälptes åt så det gick rätt snabbt.
Det blev en del mini-mini-morötter. De tog vi om hand till dagens lunch. Blasten fick också göra nytta som gröngödsel eller täckmaterial.
Sen provade jag den nya hängmattan som maken inhandlat. Det var inte så svårt att komma i och ur som jag trodde. Den var riktigt bekväm.
Där låg jag en bra stund och njöt i skuggan av lönnen och asken som bidrog med upphängningsmöjligheten. Det är inte så varmt i luften så en filt är inte fel att ha med sig i hängmattan.
Till lunch blev det potatis- och purjolökssoppa med lite morötter från egna landet. Det var gott och lagom mycket för min mage.
Det finns fler godsaker i trädgården. De svarta vinbären börjar mogna. De blir goda till saft och marmelad. Sonen har plockat ganska mycket skogshallon runt gården. De smakar så mycket mer än trädgårdsvarianten.
Det blir gott om mosäpplen i år igen. Det är ett gammalt träd och det enda som alltid ger frukt. Förhoppningsvis blir det lite frukt på de andra träden.
Maken var iväg och köpte en ny leksak, en slåtterbalk. Robotklipparen håller rent i trädgården men på andra sidan växer det vilt. Det är där han ska använda den.
Även blommorna visar sina finaste sidor. Margeriterna har tagit sig efter ansningen och blommar en andra gång.
Rosenglimmen lyser i gräset intill stenen. En del blommor lyser verkligen medan andra blommar lite mer diskret.
Malvorna från Ven är nu översållade av utslagna blommor. Det är en härlig syn. Fast de har en tendens att lägga sig ner så man får binda upp dem.
Sen blev det middag på kvällen. Sonen bjöd på kassler med potatisgratäng, en favorit. Sen var vi både mätta och nöjda. Lördagen var en bra dag.
På söndagen åkte maken iväg med min bror och ett gäng andra motorcyklister till Swedish TT på Anderstorp Raceway. Han tog med sig min kamera så det blev några bilder därifrån.
Det går undan när de här startar och det låter också. Brorsan lade ut en filmsnutt på FB och det framkallade vissa minnen. På åttiotalet var vi där och jobbade i presscentret vid tävlingarna. Jag har serverat många mackor till motorjournalister från hela världen. Tacksammast var de japanska. De ville aldrig sluta buga. Vi turades om så vi hann se en del av tävlingarna också.
Här var gänget maken åkte tillsammans med. De verkade ha haft kul i alla fall. Brorsan sitter i mitten med svarta solglasögon. Det var nog hans idé med gesten.
Jag lånar en bild från min bror. Maken såg ut att ha hittat något att äta. Det var nog inte lika gott som det vi andra åt, men en hamburgare kan duga ibland.
Vi andra tog en tur till Bredaryd. Sonen ville till Smålänningen och då föreslog jag att vi kunde äta på Bambu eller köpa med hem därifrån. När vi svängde in på Bambus parkering, fick vi syn på tre bekanta figurer på väg in. Det var min syster och svåger och deras son, pojkarnas kusin.
Det var rätt märkligt att vi skulle komma dit samtidigt. Vi bestämde oss förstås att äta där tillsammans med de andra. Vi hoppade över buffén och valde lite andra goda rätter. Jag klarar inte att blanda en massa olika maträtter i min mage. Det blev kycklingspett med jordnötssås för min del.
Vi fick en trevlig stund tillsammans och god mat i magen. Sen skildes vi åt och åkte åt olika håll. Vi ses igen på lördag. Vi åkte hem och tog det lugnt. Idag har det verkligen varit varmt. Det kanske är de tyska åskvädren som närmar sig med åskavärme.
Maken kom hem framåt kvällen och då blev katten glad. Båda vilade skönt i soffan en stund. Imorgon börjar en ny semestervecka.
Etiketter:
blommor,
familjen,
hemma,
katter,
mat,
motorcyklar,
Rannäs,
semester,
sommar,
trädgården,
väder,
vänner
lördag 17 juni 2017
Lördag med lite av varje
![]() |
| Liten blåklocka |
![]() |
| Toppklocka |
På eftermiddagen tog jag maken på orden och gav mig av på en geocachingtur västerut. Jag hade siktat in mig på en ny gömma av GSK-nisse lite söder om Gislaved. Jag får ju åka en bit om jag ska slippa klättra eller simma. Men så såg jag att det kommit en ny reverse cache i Tranemo i natt. Jag har bara loggat en sådan och lagt ut en egen. De är roliga och denna var fortfarande inte loggad. Visserligen ligger Tranemo nästan dubbelt så långt bort, men vadå? Jag skulle ju åt det hållet.
När man loggar en reverse cache, åker man till olika ställen och sen trycker man på en knapp i appen. Då får man veta hur långt ifrån gömman man är. Om man bara kör trial and error, kan det bli många knapptryck, men jag har hittat ett verktyg i en app som hjälper mig att hitta den på 3-4 knapptryck. Den här cachen var inte lika enkel så jag skickade en fråga till CO som svarade och gav mig en extra hint så att jag kom vidare. Idag fick jag verkligen lära känna Tranemo. Efter ett tag hade jag slutkoordinaterna i min GPS och kunde åka mot gömman.
Cachen var fortfarande inte nätloggad så det fanns en chans till min hundrafemtionde FTF. Lite spännande var det att öppna burken och loggboken. Men visst var loggboken tom. Inte nu längre för där står mitt nick på första plats. Det blev en överraskande FTF som jag absolut inte hade räknat med, men kul att det blev så.
Efter det första fyndet kunde jag ta en liten paus och belöna mig med en kexchoklad och lite vattnen att skölja ned den med. Det var inte fel med lite vätska och energi för det var ganska varmt idag. Tur det finns AC i bilen.
CO till reverse cachen tipsade mig också om en annan av hans gömmor som han var stolt över. Den ingick i en julkalender i Sjuhärad för två år sedan. En vanlig julklapp var namnet.Visst verkade den kul så jag fortsatte mot den. Den var kul men jag lägger inte ut nån bild på den för att inte förstöra nöjet för kommande loggare. I stället blir det en bild på en liten kulle med liljekonvaljer som fanns i närheten. jag bara måste gå dit och lukta på blommorna. Hemma är de nästan överblommade.
Nu var det dags att vända hemåt igen. Något stopp kan det ju bli längs vägen och här fanns en liten bensträckare för geocachare. Det var en gömma som hette NA-NO, NO. Namnet var visst hämtat från en TV-serie på 0- och 80-talet som jag missat, men jag hade kanske ingen TV då.
Cachen var inte svår att hitta men väl att ta sig in i. jag fick ta med den till bilen och använda redskap från min verktygslåda. Mina fingrar var lite för klena och valhänta. Till slut kunde jag få av locket och hitta logglistan och pennan. Det var också en kul gömma.
Dagens sista gömma blev den som jag först hade planerat in som dagens mål, Treudden Horsamo. Sådana här gömmor gillar jag. De behöver inte vara så svåra. Här är det platsen som är den största behållningen, men burken var inte oäven den heller. Här fanns en treudd med tre resta ändstenar. Det skulle finnas en domarring också, men min vänsterfot hade börjat göra ont så jag koncentrerade mig på att hitta gömman. Domarringen fick vara för den här gången. När loggen signerats, återvände jag till bilen och körde hemåt. Nu fick det vara nog för den här gången. Jag var mer än nöjd med dagens resultat. Vid vägkanten, där bilen var parkerad, hittade jag många fina sommarblommor. Här är några bilder av dem. En del är lite suddiga,men jag var väl lite trött eller så var mobilkameran det.
![]() |
| Vitmåra |
![]() |
| Rdklöver |
![]() |
| Kråkvicker |
![]() |
| Styvmorsviol |
När jag kom hem, var jag hungrig så det blev lite mer av lunchens rester. Sen loggade jag gömmorna från dagens tur. Hunden och jag gick ut i trädgården en stund, men det började bli lite kyligt. Jag hann i alla fall plantera några luktärtor som blivit över vid förra gångens plantering. Jag strödde ut några frön och hoppas att de ska ta sig. När vi skulle gå in, hörde vi motorcykelmuller. Det var förstås maken som kom hem från sin malmötripp. Allt hade gått bra på resan.
Ikväll har jag dessutom gjort klart min islandströja. Den blir varm och god kalla sommarkvällar. Fast vi kan knappt vara ute här då p g a alla knott. Det är irriterande. Nu är det dags att krypa till kojs efter en innehållsrik dag då jag skulle ta det lite lugnt. Så det kan bli.
Etiketter:
blommor,
familjen,
Geocaching,
hunden,
mat,
motorcyklar,
resor,
sommar,
väder
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




















































