Visar inlägg med etikett semester. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett semester. Visa alla inlägg

lördag 5 augusti 2017

Piraterna på skattjakt


Igår gav vi oss ut på en geocachingtur för att försöka logga några gömmor. Katrin och Fredrik  hakade på och givetvis Zack. Årets sommarutmaning har ett sjörövartema. Varje vecka ska man klara av en utmaning. Den här veckan skulle vi samla 15 guldmynt. Det kunde man göra på olika sätt. En multi gav 10 guldmynt och en vanlig trad gav 5.


Vi gav oss av mot Nya Hjälmsryd där det fanns två intressanta multisar. Men på vägen fanns en tradd vid en skjutbana. Där stannade vi för att leta upp gömman. Katrin hittade den och loggade som Team Zack.


I Hjälmsryd började vi med Color Box. De andra fick fortsätta till första steget medan jag satt kvar i bilen. De var snart tillbaka med lådan och då började mitt arbete. Ganska snabbt hade vi pusslat ihop slutkoordinaterna och kunde fortsätta mot dessa.


Här var det klokare som hittade burken och kunde signera loggen åt oss. Därmed hade vi egentligen inhöstat 15 guldmynt. Men vi fortsatte givetvis till nästa också.


Fotfolket fick jobba även här. Efter en stund fick jag en metallåda i knät. Sen behövde vi hitta en kod till. Bilen fick rulla vidare en liten bit. Katrin hoppade ur och fixade siffrorna. Sen kunde vi ta oss in i lådan och hitta koordinaterna till slutsteget.


Vi körde vidare och hittade även denna slutburk. Så det blev 25 guldmynt förtjänade idag. Nu var vi nöjda med dagens fynd och hade bara att återställa lådan. Tror du inte att himlen öppnade sig så stackars Fredrik fick springa och lämna den på platsen i regn. Vi hade i alla fall tur med vädret så långt.


Medan jag väntade på de andra studerade jag blommorna i vägkanten. Här var det nysört och rölleka som blommade.


Det blev ett stopp på hemvägen vid gatuköket i Vrigstad. Jag önskade mig bara en dricka. De andra köpte korv med bröd eller pommes, men det var ingen höjdare. Stället hållet inte längre samma standard. Vi åkte hemåt genom regnvädret.


Sen behövde jag vila. Det blev inte mer gjort den dagen. Även idag har jag tagit det lugnt. Maken är ute på en mc-tur neråt Bergkvara. Nu skiner solen här så jag kanske kan gå ut en runda.

onsdag 2 augusti 2017

Grillfest med Åke och lite annat av varje


Nu har det dröjt mellan inläggen igen, men jag har varit väldigt trött på sistone. Då har hängmattan var ett bra tillflyktsplats utom de senaste dagarna då de har spridit ut urin på åkrarna runt trädgården. Då fick det bli inomhusvistelse.


Det var roligt att ha sönerna hemma i två veckor. Dessa gick mot sitt slut och jobben väntade så i söndags lämnade de oss. Men de hann göra mycket medan de var hemma. Stockholmssonen stod för mesta delen av matlagningen och både drog ett tungt lass  med vår grillfest för släkten.


Grillfesten skulle vara i Fänestad på sommarhemmet. Det var en del saker som behövde fraktas dit. På vägen passade vi på att lämna av en TB i mitt TB-hotell. Frido ville åka vidare.


På vägen anade vi att hösten är på gång. Asparna brukar vara tidiga men de andra kommer snart efter. Vackra färger har löven i alla fall.


I missionskyrkan hämtade vi tallrikar och annat som vi behövde.


Vi packade bilen full. Det klirrade bra när vi körde ut till Fänestad.


Där lämnade vi av alla prylar. Fyllde kylskåpet med kylvarorna. Sen åkte vi hem. Torsdagen skulle jag in till läkaren på hematologen. Under iden jag var där passade de andra på att handla inför festen. På fredagen jobbade vi med att hacka ihop en potatissallad, blanda två såser och tärna fläskkött och strimla kyckling som fick marinera över natten. Sen var jag väldigt trött.


På fredagskvällen fixade pojkarna tacomys. Jag kunde äta nästan en hel wrap. Det har annars varit lite dåligt med matlusten den senaste tiden


Kisse var nog också sugen. Sen blev det raka vägen till sängen för mig. Kraften sinade totalt.


På lördagen åkte maken iväg redan halv elva. För de som ville hade han ordnat ett motorcykeltur. De blev bara två, maken och min bror. Men de hade nog kul ändå. Vi andra åkte ut till sommarhemmet med resten av sakerna efter lunch. Där dukade vi och gjorde i ordning.


Meloner skars upp i skivor, sallad blandades. Köttet träddes på grillspett och grillen tändes. Pojkarna gjorde ett superjobb med allt här.


Gästerna började anlända. Det var mina syskon med respektive och en del av deras barn och till och med barnbarn. Dessutom hade vi bjudit in min kusin och hans fru. Han räknas ju nästan som en bror.


På verandan fanns dricka och chips för de som var sugna. Det var lite fuktigt i luften och inte så varmt.


Sönerna grillade på för fullt.


Snart var det dags att lasta mat på tallrikarna. Då var det skönt att sitta inomhus.


Gästerna verkade gilla menyn. Sönerna hade koll på läget.


Min kusins fru Elisabet hade bakat goda baguetter. Dessutom bidrog hon med bullar till kaffet lite senare.


En del hade egen mat med sig.


Själv hade jag ordnat mig en egen vilovrå att användas vid behov. Det behövdes flera gånger.


Noah hittade en lekvrå för sina bilar.


Kaffe, Elisabets bullar och sonens hallonkaka med grädde fick avsluta menyn. Man behöver inte vara orolig för sönerna. De kan både baka och laga mat.


Innan alla åkt hem föreslog Elisabet att vi skulle sjunga en sång och be tillsammans. Vi sjöng Du omsluter mig på alla sidor, en sång som betytt mycket för mig. Sen bad hon för oss innan vi avslutade med mammas favoritsång, Blott en dag. Det blev en bra fest. Vi kanske ses igen om ett par veckor då min syster firar sin femtioårsdag.


Sedan dess har kisse och jag vilat en hel del i soffan. Palliativa teamet har besökt mig och hemsjukvården kommer och ger mig sprutor. Jag har svårt att ta alla tabletter. Dessutom smakar inte mat. Jag får leta efter något som jag kan få behålla. Det går väl bättre och bättre. Cancerbehandlingen är avslutad så nu är det bara behandling av symtom som dyker upp. Det kan vara låga blodvärden, infektioner eller som nu magsår. Jag har fått magsårsmedicin så det har blivit bättre.

Nu tar vi en dag i taget. Maken är ledig veckan ut. Vi får se vad vi kan hitta på, om jag orkar.

söndag 23 juli 2017

Trädgårdsmys och söndagsmiddag


I trädgården växer det så det knakar. Maken tror att det beror på nässelvattnet som han gödslat med. I lördags gick jag en runda i trädgården. Potäterna som vi slängde ner i en pallkrage har vuxit rejält sen sist.


Vi kan nog börja skörda kål snart. Persiljan och purjolöken frodas också.


Dillen och morötterna såg fina ut. Det var verkligen dags att gallra bland morötterna. Maken och jag hjälptes åt så det gick rätt snabbt.


Det blev en del mini-mini-morötter. De tog vi om hand till dagens lunch. Blasten fick också göra nytta som gröngödsel eller täckmaterial.


Sen provade jag den nya hängmattan som maken inhandlat. Det var inte så svårt att komma i och ur som jag trodde. Den var riktigt bekväm.


Där låg jag en bra stund och njöt i skuggan av lönnen och asken som bidrog med upphängningsmöjligheten. Det är inte så varmt i luften så en filt är inte fel att ha med sig i hängmattan.


Till lunch blev det potatis- och purjolökssoppa med lite morötter från egna landet. Det var gott och lagom mycket för min mage.


Det finns fler godsaker i trädgården. De svarta vinbären börjar mogna. De blir goda till saft och marmelad. Sonen har plockat ganska mycket skogshallon runt gården. De smakar så mycket mer än trädgårdsvarianten.


Det blir gott om mosäpplen i år igen. Det är ett gammalt träd och det enda som alltid ger frukt. Förhoppningsvis blir det lite frukt på de andra träden.


Maken var iväg och köpte en ny leksak, en slåtterbalk. Robotklipparen håller rent i trädgården men på andra sidan växer det vilt. Det är där han ska använda den.


Även blommorna visar sina finaste sidor. Margeriterna har tagit sig efter ansningen och blommar en andra gång.

 
Rosenglimmen lyser i gräset intill stenen. En del blommor lyser verkligen medan andra blommar lite mer diskret.


Malvorna från Ven är nu översållade av utslagna blommor. Det är en härlig syn. Fast de har en tendens att lägga sig ner så man får binda upp dem.


Sen blev det middag på kvällen. Sonen bjöd på kassler med potatisgratäng, en favorit. Sen var vi både mätta och nöjda. Lördagen var en bra dag.


På söndagen åkte maken iväg med min bror och ett gäng andra motorcyklister till Swedish TT på Anderstorp Raceway. Han tog med sig min kamera så det blev några bilder därifrån.


Det går undan när de här startar och det låter också. Brorsan lade ut en filmsnutt på FB och det framkallade vissa minnen. På åttiotalet var vi där och jobbade i presscentret vid tävlingarna. Jag har serverat många mackor till motorjournalister från hela världen. Tacksammast var de japanska. De ville aldrig sluta buga. Vi turades om så vi hann se en del av tävlingarna också.


Här var gänget maken åkte tillsammans med. De verkade ha haft kul i alla fall. Brorsan sitter i mitten med svarta solglasögon. Det var nog hans idé med gesten.


Jag lånar en bild från min bror. Maken såg ut att ha hittat något att äta. Det var nog inte lika gott som det vi andra åt, men en hamburgare kan duga ibland.


Vi andra tog en tur till Bredaryd. Sonen ville till Smålänningen och då föreslog jag att vi kunde äta på Bambu eller köpa med hem därifrån. När vi svängde in på Bambus parkering, fick vi syn på tre bekanta figurer på väg in. Det var min syster och svåger och deras son, pojkarnas kusin.


Det var rätt märkligt att vi skulle komma dit samtidigt. Vi bestämde oss förstås att äta där tillsammans med de andra. Vi hoppade över buffén och valde lite andra goda rätter. Jag klarar inte att blanda en massa olika maträtter i min mage. Det blev kycklingspett med jordnötssås för min del.


Vi fick en trevlig stund tillsammans och god mat i magen. Sen skildes vi åt och åkte åt olika håll. Vi ses igen på lördag. Vi åkte hem och tog det lugnt. Idag har det verkligen varit varmt. Det kanske är de tyska åskvädren som närmar sig med åskavärme.


Maken kom hem framåt kvällen och då blev katten glad. Båda vilade skönt i soffan en stund. Imorgon börjar en ny semestervecka.