Visar inlägg med etikett Apladalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Apladalen. Visa alla inlägg

onsdag 28 december 2016

Kompisfika och mellandagsevent


Det blev fler aktiviteter på dagens agenda än jag räknat med från början. Min f d kollega och kompis Marita hörde av sig och ville att vi skulle fika i stan. Hon skulle in till stan i ärenden och vi har länge tänkt träffas för en fika men det har inte blivit av av olika anledningar. Nu passade det bra. Stockholmssonen skulle med tåget norrut vid 11:25 och sen kunde vi ses på Espresso House och få en trevlig pratstund och lite fika. Det var bara roligt att ses igen. Vi får planera in lite fler träffar framöver.

Jag hann med flera affärsbesök innan hemresan. En del saker behövdes till kvällens aktivitet och andra nödvändigheter hittades också. Sen var jag hungrig och längtade hem. Därhemma fanns nylagad lutfisk och lite rester från julen. Sen vilade jag en stund innan det var dags att svida om till skogsklädsel och packa bilen full med eventsattiraljer inför Mellandagsevent #4 i Apladalen.


I god tid innan utsatt eventstid anlände jag i bil till eventsplatsen. Jag hade fått tillstånd av parkvakten att köra in till grillplatsen med alla mina prylar. Hon hade också fixat fram mera ved. I eldstaden fanns några glödande kol från tidigare besökare under dagen. Det var bara att starta upp en ny brasa. Dessutom hade jag min eldkorg med mig att elda i och ett antal marschaller som lyste vägen fram mot grillpaviljongen.


Så småningom anlände ett antal geocachare, enskilt, parvis eller i grupp. Några anmälda hade inte haft möjlighet att komma trots allt, men i gengäld dök det upp oanmälda besökare, så det jämnade nog ut sig.


Efter välkomnandet började grillandet av diverse korvar och andra ätbara ting. En del var hungriga då de varit ute hela dagen och loggat burkar.


Sen fortsatte gemenskapen med spännande geocachinghistorier och tips på trevliga burkar att logga. Det är alltid trevligt att träffa andra likasinnade. En del lämnade eventet tidigare efter en lång dag i burkmarkerna, men de flesta stannade kvar och umgicks med nya och gamla bekantskaper.


Det gjordes upp nya planer för kommande burkjakter. Kompletterande information inhämtades från gömmors ägare eller loggare. Precis som det brukar vara på ett event. Paret Alcel53 dök upp efter en flyttdag hos dottern och mågen. De var väl trötta efter denna jobbdag så de fastnade inte på någon bild i min kamera. Men loggen finns i alla fall i loggboken.


På bordet med loggbok och låda för spårbara element fanns också en godisburk som det nallades friskt ur och några snögubbar som lyste omväxlande i olika färger. Dessutom hade jag ordnat till ett litet lotteri med många småvinster. Lotter kunde köpas kontant eller via Swish. Alla pengar som kommer in kommer jag att skicka till Cancerfonden. I skrivande stund har det kommit in 721 kronor. Det är fantastiskt!


Efter lottdragningen, då en del hade stor tur och fick välja flera saker i lådan, var det snart dags för ett litet cachesläpp. Jag hade inte orkat fixa till någon gömma, men Katrin hade ordnat en multi som utgick från grillplatsen, Apladalens grill och multi. Ett ganska stort gäng började räkna stolpar och gav sig sedan av på en promenad. Vi andra packade ihop alla prylar och såg till så att grillplatsen var snygg och städad innan vi tog bilen mot finalen på den nysläppta multin. Vi såg lämmeltågets ficklampor och pannlampor guppa längs ån. De hade precis kommit fram till finalen när vi stannade bilen alldeles intill. Alltså kunde jag slinka med på en logg till den här kvällen. Lånade bilden nedan från 1000sjöars logg.


Sen skildes vi åt nöjda med kvällens aktiviteter. Jag tog bilen samma väg tillbaka mot RV27. De andra traskade tillbaka längs Lagan för att hitta sina bilar eller sina hem. I år var vädret inte så kyligt som för två år sedan, men temperaturen låg runt nollan när jag körde hemåt. Dimman steg över ängarna och det var lite halt på asfalten här och där. Det var skönt att komma in i värmen här hemma. Maken höll på att fixa lite fruktsallad åt oss. En bra avslutning på en trevlig dag.

fredag 9 december 2016

Julförberedelser, promenader och burkfynd


Veckans promenader har varit av lite olika längd. Vissa dagar har jag knappt orkat ut genom dörren. Stackars Takko har inte fått sin långpromenad. Andra dagar kanske kompenserat detta. Då har vi gått riktigt långt. Två gånger, nu senast idag, har vi tagit oss ända fram till raststugan, Skogsbiblioteket som jag kallar den.


Decemberdagarna flyter på och det började bli dags att fixa ut månadens gömma. Lite pyssel krävdes och det fixade jag i måndags. Årets sista månadsmyst fick en burk som kunde placeras ut. Dessutom har jag ju lovat en bonusgömma till alla som loggat alla tolv gömmorna under året. Den burken kunde också prepareras för utläggning.


I tisdags var det så dags att ge sig ut med burkarna. Jag tog den välkända vägen mot Schedingsnäs och parkerade intill en bom. Nästan alla skogsvägarna i området har bommar som gör att man måste gå in på dem. Först placerade jag ut decembergömman. Jag hoppas att de inte ska avverka mer i området. Sen var det bonusgömmans tur att placeras. Det gick relativt smidigt på båda ställena. På kvällen kunde jag sen sätta mig vid datorn och skriva klart beskrivningen till decembergömman. Jag skickade in den och på morgonen var den publicerad.


Efter burkutläggningen fortsatte jag in till stan. Det var dags för provtagning på vårdcentralen. Det visade sig att de hade glömt att lägga in i datorn vilka prover som skulle tas så vi fick ringa till dagsjukvården och be dem fixa det innan proverna kunde tas. Det gick snabbt ändå och nu ska väl provsvaren var klara till nästa tisdag då jag ska träffa läkaren.

Nu var jag hungrig så det blev ett besök på Espresso House. En fetaostpaj satt fint tillsammans med lite äppelmust och en latte.


Sådana här dagar med utflykter gör att jag blir trött. Nästa dag behöver jag oftast vila. De senaste veckorna har jag rensat lite och plockat bland alla prylar. Jag har städat lite, men jag kan bara hålla på en kort stund. Sen måste jag pusta en stund. Därför går det mycket sakta framåt med julstädningen. Vilken tur att jag började tidigt. När jag vilar sätter jag mig i min fåtölj och stickar lite.


Igår höll jag mest till på toaletten. Jag rensade bort gamla tomma burkar och städade rent. Det var välbehövligt men tog sin tid och gav mig ont i ryggen. Ryggvärken kändes även idag, men det bästa är oftast att röra på sig så det blev en långpromenad med hunden. Sen var jag inte sugen på att sitta i fåtöljen resten av dagen. Man blir så stel då. Jag bestämde mig för att åka på en utflykt till stan. Magen kurrade så jag åkte först till Söderport och åt lite asiatiskt. Maken skulle äta julbord på jobbet så jag räknade med att han inte ville ha någon middag när han kom hem.


Efter lunchbuffén planerade jag att ta en tur genom Apladalen. Jag parkerade bilen på Tånnögatan och gick därifrån. Jag mötte en hel del flanörer och cyklister som var ute i det ganska ljumma vädret. Det var riktigt skönt utom när det blåste. De senaste dagarna har det blåst en hel del på våra rundor.


Grusvägen förde mig fram till Lagan där jag svängde söderut och fortsatte gångstigen under järnvägsbron. Jag skrämde upp några änder som kurade i vattnet vid strandkanten.


Änderna flög i väg i samlad flock, men de landade bara en kort sträcka senare. Jag kom snart ifatt dem.


Det var gott om gräsänder i vattnet och de flesta verkade simma parvis. Hannen syntes lätt med sina vackra färger medan honan smälte in i vassen.


Målet för promenaden var den nya grillplatsen på en udde vid Lagan. Jag hittade vedförrådet där en mindre stig ledde ut på udden. Det var en fin grillplats omfluten av vattnet på flera sidor. Naturen visade sig vara vacker även om vädret var ganska gråmulet och snart skulle det börja skymma. Jag har haft vissa planer på att ordna ett litet event här nån gång när jag orkar ta tag i sådana saker igen.


Givetvis fanns det en geocache vid grillplatsen. Det är Katrin som lagt ut Grillplats Apladalen. Den kom redan i våras men då var jag inte i form att leta upp den. Jag har sparat den tills nu. Det var en mycket trevlig gömma på en häftig plats.


När jag sett mig om på platsen, fortsatte jag gångvägen på södra sidan om järnvägen. Här fanns många stora, gamla ekar och andra träd. plötsligt mötte jag en bekant. Det var Lena i tjejgänget som var ute med sin hund Ester. Det var trevligt att se henne. Jag har ju inte orkat vara med på träffarna i höst, men snart kommer jag igen.


Skymningen närmade sig så jag skyndade mig tillbaka till bilen för att åka hemåt. Maken hade kommit hem lite tidigare så han var redan hemma. Det var skönt att komma hem till fåtöljen för nu hade jag ont i ryggen igen. Vi får hoppas att det värsta gått över tills imorgon. Då ska vi försöka handla lite inför julen.

onsdag 5 augusti 2015

Blå bär och målgång


Egentligen skulle vi gett oss ut på böljan den blå idag, men så blev det inte. Vi skulle gett oss ut och paddlat tillsammans med Katrin. Ibland råder man varken över sin tid, sin kropp eller andra omständigheter. Vi fick ställa in paddelturen och ta den en annan gång.


Istället blev det en tur till Rannäs djupa blåbärsskogar. Det finns gott om blåbär i år. Sonen och jag tog en liten hink med oss var och åkte ut till skogs. De höll på med avverkning längs Moenvägen, men vi kunde krypa förbi på den gropiga skogsvägen.


Sen parkerade vi vid kanten mot en körväg och började fylla de små yoghurthinkarna. Det gick ganska snabbt trots att vi plockade för hand. Jag plockar alltid för hand. Jag gillar inte bärplockare. Det blir mindre att rensa om man rensar direkt i skogen.


Takko plockade inga bär men han skällde lite på oss för att vi inte var tillräckligt snabba. Eller så var det för att han hörde skogsavverkarna en bit bort.


Vi fyllde ganska fort varsin hink och då var vi nöjda. Vi åkte hem och tvättade av oss om de blå fingarna. Sen fortsatte sonen och jag mot stan, men Takko fick vara hemma och vila. Vi tog med en liten burk blåbär som vi lämnade hos svärfar. Han gillar blåbär och saknar möjligheten att plocka själv. Sen blev det en tur till stan där vi åt och handlade mat. Vi behövde mjölk till blåbären. Det blev förstås blåbär till kvällsmat.


Nu kan jag avslöja vad jag hade för hemligt uppdrag i stan igår kväll. För en stund sedan publicerades min första och även Värnamos första Wherigo. En wherigo är som ett liten spel man laddar ned till mobilen eller GPS:en om den stöder det programmet. Man behöver en app och så laddar man ned en s k cartridge som är själva spelet. Sen ska man ta sig runt till olika zoner med hjälp av detta. Jag har skapat en wherigo som man spelar i Apladalen.


Det är det jag har hållit på med under flera veckor. Det tog lite tid att få spelet att funka, mest för att jag inte fattade alla delar med en gång. Innan vi åkte till Polen fick jag i alla fall det att funka. Man ska gå en runda genom Apladalen och vid olika platser/zoner ska man svara på frågor för att kunna ta sig vidare. Sen avslutas spelet med att man får koordinaterna till geocachegömman. Igår kväll var jag tvungen att flytta slutgömman för den låg för nära en annan gömma. Jag trodde jag hade koll, men jag hade glömt bort en mystfinal. Det fanns inte så mycket utrymme kvar att spela med, men jag lyckades tydligen hitta en liten lucka. Reviewern var nöjd med placeringen och publicerade den.


Jag har varit ett antal gånger i Apladalen och rekat inför wherigon men också för att testköra den. Jag har gjort den både på svenska och på engelska. Den är tänkt att vara lämplig för familjer med barn. En gång när jag testkörde stötte jag på Per och Kersti i Apladalen. Det var ungdomar som sommarjobbar där genom att guida grupper runt och berätta om rollfigurerna.


I Apladalen finns ju både getter, kaniner och höns. När jag var där och rekade tog jag en hel del foton. Bl a  fotograferade jag de söta getterna. Det blev en rolig bild med kajan som satt på getens rygg. Än har ingen FTF:at gömman. Jag hoppas den funkar som det är tänkt.

I och med att wherigon publicerades har jag klarat av de geocachingmål jag satte upp för sommaren utom ett. Jag har inte lagt ut så många gömmor den här sommaren. I stället har jag försökt skapa annorlunda gömmor som jag inte gjort förut.

Den första var multin i Sjötofta - UE Sjötofta Baloo. Platsen hittade vi förra året och redan då ville jag lägga ut en gömma här, men det blev inte förrän i sommar som vi återvände. Den har hittats av åtta nick och har fått 5 favvopoäng.














Nästa blev en vanlig traditionell gömma - Flyttblock. De stora flyttblocken hittade jag när jag rekade inför Earthcachen. Här passade det också bra att lägga en burk. Den kom med på köpet.











Earthcachen - Storåns meandrar - har jag haft planer på ett bra tag, men jag har inte tagit tag i den förrän i sommar. Det brukar ta ett tag att få earthcacher godkända, men det gick ganska smidigt den här gången eller så har jag lärt mig knepen. I och med CITO-eventet i söndags så har den fått ganska många besök, 11 loggade och 3 FP än så länge.







Den sista rondellmysten - Rondellmyst #13 Hundkoja - har jag klurat länge på, säkert i ett halvår. Nu skulle jag ha den klar i sommar hade jag bestämt. Det skulle bli en lite svårare variant, min första D5:a. På slutet var det framför allt själva burken som tog tid. Den fick jag hjälp med av maken. Hittills har nio löst mysten, fyra har loggat och gett den 3 FP.







I söndags var det så dags för mitt första CITO-event - Forsheda Städ- och fikaevent. Jag har ordnat tolv vanliga event tidigare, men detta var det första CITO:t. Vi blev ett femtontal deltagare från så olika håll som Vetlanda, Lammhult, Borås, Växjö, Hestra, Kinnared och så alla värnamocachare förstås.








Ikväll kom så min första Wherigo - Apladalen - som jag redan berättat om. Nu får jag bara vänta på den första loggen. Jag har därmed lagt ut åtta olika typer av geocacher. CITO och wherigo var de två sista sorterna.

Förutom att få till dessa gömmor hade jag planer på att försöka logga två nya länder. Så blev det ju också på semestern förra veckan. Vi hittade gömmor både i Polen och i Tyskland. I sommar har jag också kommit upp i över 500 FP på min egna gömmor. Det är ju inget man kan råda över själv mer än genom att lägga ut roliga och välgjorda gömmor och hoppas på många FP. Det gav mig min tredje Diamond Badge.

Nu har jag ett mål kvar för sommaren, men sommaren är inte slut än för mig. Hela augusti är sommarmånad även om semestern snart tar slut. Jag har bara 178 gömmor kvar till 4000. Kanske kan jag klara det innan sommaren är slut, men om jag inte gör det, är det inte hela världen. Det är ju bara en lek.

söndag 7 december 2014

Andra Advent i Apladalen


Andra ljuset är tänt, vi är en vecka närmare julhelgen. Vi började dagen med att ta det lugnt. Jag gick en runda med hunden i det strilande regnet. Vi fikade och pysslade lite med ditten och datten. Jag planterade om en amaryllis som inte ville rota sig i jorden där den stått. Den fick flytta till en djupare glasvas och löken sveptes in i mossa och lite lavar. Snart slår klockorna ut. Det blir nog lagom tills de vita hyacinterna har blommat färdigt. Sen står de blå hyacinterna på tur. 

När man är ledig, kan man ägna sig åt långkok. Det blev gulaschgryta till middag. Den blir ju godast om den får tillagas länge. 


På eftermiddagen åkte vi in till Apladalen för att besöka julmarknaden där. Vi gick runt i alla stugorna och tittade på allt i de olika stånden, men vi handlade inte så mycket. Det var regnigt och lite kyligt.


Det enda vi köpte med oss hem var två julkärvar. Vi brukade köpa nekar, som man kallade dem hemma, på missionsauktionen förr, men nu har vi ingen auktion längre. Därför blev vi glada när vi såg besökare med nekar i famnen och så letade vi upp stället där de sålde dessa. Två nekar fick följa med hem. Den ena ska min mamma få. Det är en tradition. Den andra ska småfåglarna i Rannäs få kalasa på.


Det var mörkt i Apladalen även om ljusslingorna och marschallerna lyste upp här och där. Det fanns eldkorgar där man kunde värma fingrarna en stund.


Vi avslutade besöket med att dricka kaffe med dopp i prästgården där hembygdsföreningen stod för serveringen. Det var inte lika trångt där inne som förra året. Vi hittade ett par stolar och satt och småpratade med ett annat fikande par.


På hemvägen åkte vi fram till en grillplats där jag funderade på att ordna ett geocachingevent i mellandagarna. Vi hade ett sådant förra året vid Prostsjön och det blev välbesökt. I år letade jag efter en annan plats som kunde vara lämplig. Jag hade för mig att jag sett en grillplats vid den nya dammen intill Bolaskogen när jag var där. Det var mörkt så vi missade den först. Vi gick ett varv runt vattensamlingen och på vägen tillbaka hittade jag grillplatsen. Så nu är ett event inskickat och jag väntar på att nån reviewer ska publicera det.

Efter lite inköp på Citygross, åkte vi hem till kvällsteet med Teadventskalendern, men den här dagens tepåse var inte så god. Grönt te med kryddor som peppar och kardemumma smakade egentligen inte så mycket. Vi får hoppas på en bättre påse imorgon.

lördag 20 september 2014

Sista sommardagen?


Det ser ut som om detta var den sista sommardagen på det här året. Imorgon ska det bli kyligare och sen kommer regnet tillbaka, säger de som kan tyda väder. Efter förmiddagens promenad med hunden och en runda med sopkvasten och trasorna tänkte jag att det var bäst att utnyttja den fina dagen med en tur till Apladalen. Maken hade för flera dagar sedan sagt att jag kunde åka på en tur på lördagen, men jag måste vara hemma klockan 18. Då skulle middagen vara klar.


I Apladalen pågick årets skördefest. Vi var där förra året och det var sig likt även i år. Det var mycket folk på plats och bilarna stod parkerade längs Tånnögatan i långa rader. Många lokala producenter var på plats och sålde sina produkter. Det var både mat och hantverk. Mat kan i och för sig vara hantverk. Jag provsmakade lite korv och ostkaka. Andra intressanta produkter var kaffe och choklad. Både Arabusta och Sakeusboden sålde kaffe.


Smederna var på plats och visade sitt hantverk. I bakgrunden hördes hela tiden dunkandet från en gammal maskin. Gamla traktorer kunde man också studera närmare och även provsitta.


I ett stånd hittade jag min kompis Katrin som berättade om släktforskning och geocaching för intresserade besökare. Hon håller kurser i båda ämnena på Vuxenskolan. Andra föreningar var också där och berättade om sin verksamhet.


Det enda jag köpte var ett glas nypressad äppeljuice med ingefära. Jag såg på medan han pressade frukten. Den var syrlig och god.


Katrin packade ihop sina saker och sa att vi kunde åka hem till henne och fika. Jag tog hennes campingstol i bilen så hon slapp ta den på cykeln hem. Hon cyklade åt sitt håll och jag gick till bilen. På vägen såg jag en valurna som måste hamnat lite fel eller så var det bara dekalen. Det kanske är så många ser på rösterna, de är bortkastade. Jag åkte till Blomsterlandet och handlade lite saker innan jag körde hem till Katrin. Där mötte jag också Fredrik och Tess. Vid fikat pratade vi lite om att ordna ett event om ett tag. Vi gjorde upp lite planer och imorgon ska vi åka ut och reka lite.


Det var dags för mig att åka hem till den utlovade middagen. Maken hade tingat en kock, i alla fall en blivande sådan. Oskar är en av mina f.d. elever som börjat på restaurangprogrammet och siktar på att bli kock. Han skulle laga en trerätters middag till oss. Dessutom hade maken bjudit in Ambjörn, som hjälpte till att servera. Han hade också varit ute med Takko och gått en hel timme. Förrätten serverades och det var en väldigt god Toast Skagen. Det började riktigt bra.


Huvudrätten kom in med rostade rotfrukter, kyckling och kantarellsås. Kantarellerna hade jag plockat själv för dem hittade de i frysen. Kycklingen var saftig och god. Jag orkade inte äta upp hela den stora portionen så det fick bli en matlåda att ta med till jobbet nästa vecka. Sen fick vi vila oss en stund medan desserten blev klar.


Citronmarängpaj är en av mina favoriter. Det hade Oskar fått lära sig att baka på skolan. Maken avstod från att smaka den för han gillar inte sådana pajer, men där missade han något riktigt gott, tycker jag. Den var mycket god.


Vi fick vaniljglass och varma bär till så han fick äta det i stället. Sen var vi proppmätta. Det finns mycket paj kvar tills imorgon.


Det här var första dagen i firandet. Vi kan fortsätta att fira även imorgon, men framför allt på måndag. Det är då den rätta dagen för firandet är inne. Eftersom vi jobbar då, måste vi ju tjuvstarta lite. På måndag är det vår trettioåriga bröllopsdag. Det kan väl vara värt att fira i dagarna tre.