Visar inlägg med etikett hemma. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hemma. Visa alla inlägg

tisdag 15 augusti 2017

Skollunch och annat smått och gott


Skördearbetet fortskrider. Nu har vi skördat persilja och gjort persilliade. Det är en örtkrydda som jag använder till det mesta. Den är enkel att göra och betydligt billigare än att köpa färdig. Jag plockade en liter persilja och mixade i matberedaren tillsammans med tre vitlöksklyftor. Sen hällde jag i ett paket flingsalt. Allt kördes några sekunder med kniven i matberedaren innan jag bredde ut den lite fuktiga massan på ett bakplåtspapper i en långpanna. Sen skötte ugnen torkningen på 50-70 grader. Jag rörde om några gånger. När allt var snustorrt, mortlade jag klumparna och hällde upp resultatet på en burk. Det blir gott att ha framöver. Jag tror att jag ska göra en sats till.


Idag ar jag bjuden till mina kollegor på skolan för att äta lunch. Först trodde jag att jag skulle missa den för hemsjukvården dröjde. De skulle ta prover, men de kom på sen förmiddag.


Kollegorna har jobbat en vecka redan och eleverna börjar på torsdag. Idag var det knytkalas på personalrummet. Där fanns mycket att välja bland allt från vietnamesiska vårrullar till köttbullar och paj från Balkan. Pastasallader, paj, svampkrustader, ja, you name it. Det var riktigt gott att få testa lite olika mat.


Till efterrätt fanns det chokladtårta. Gissa om jag var mätt sen. Det var också trevligt att få träffa alla och prata med dem en stund.


Efter lunchen var jag rejält trött. Eftersom jag hade styrelsemöte på kvällen blev det en vilostund när jag kom hem.


Innan jag åkte till mötet hann jag göra naanbröd och baba ganoush. Det var ett test för att se om jag orkade göra och äta bröd. Det var gott, men jag orkade inte så mycket. Jag orkade inte heller vara med på hela styrelsemötet men det är bra att orka en stund.

söndag 23 juli 2017

Trädgårdsmys och söndagsmiddag


I trädgården växer det så det knakar. Maken tror att det beror på nässelvattnet som han gödslat med. I lördags gick jag en runda i trädgården. Potäterna som vi slängde ner i en pallkrage har vuxit rejält sen sist.


Vi kan nog börja skörda kål snart. Persiljan och purjolöken frodas också.


Dillen och morötterna såg fina ut. Det var verkligen dags att gallra bland morötterna. Maken och jag hjälptes åt så det gick rätt snabbt.


Det blev en del mini-mini-morötter. De tog vi om hand till dagens lunch. Blasten fick också göra nytta som gröngödsel eller täckmaterial.


Sen provade jag den nya hängmattan som maken inhandlat. Det var inte så svårt att komma i och ur som jag trodde. Den var riktigt bekväm.


Där låg jag en bra stund och njöt i skuggan av lönnen och asken som bidrog med upphängningsmöjligheten. Det är inte så varmt i luften så en filt är inte fel att ha med sig i hängmattan.


Till lunch blev det potatis- och purjolökssoppa med lite morötter från egna landet. Det var gott och lagom mycket för min mage.


Det finns fler godsaker i trädgården. De svarta vinbären börjar mogna. De blir goda till saft och marmelad. Sonen har plockat ganska mycket skogshallon runt gården. De smakar så mycket mer än trädgårdsvarianten.


Det blir gott om mosäpplen i år igen. Det är ett gammalt träd och det enda som alltid ger frukt. Förhoppningsvis blir det lite frukt på de andra träden.


Maken var iväg och köpte en ny leksak, en slåtterbalk. Robotklipparen håller rent i trädgården men på andra sidan växer det vilt. Det är där han ska använda den.


Även blommorna visar sina finaste sidor. Margeriterna har tagit sig efter ansningen och blommar en andra gång.

 
Rosenglimmen lyser i gräset intill stenen. En del blommor lyser verkligen medan andra blommar lite mer diskret.


Malvorna från Ven är nu översållade av utslagna blommor. Det är en härlig syn. Fast de har en tendens att lägga sig ner så man får binda upp dem.


Sen blev det middag på kvällen. Sonen bjöd på kassler med potatisgratäng, en favorit. Sen var vi både mätta och nöjda. Lördagen var en bra dag.


På söndagen åkte maken iväg med min bror och ett gäng andra motorcyklister till Swedish TT på Anderstorp Raceway. Han tog med sig min kamera så det blev några bilder därifrån.


Det går undan när de här startar och det låter också. Brorsan lade ut en filmsnutt på FB och det framkallade vissa minnen. På åttiotalet var vi där och jobbade i presscentret vid tävlingarna. Jag har serverat många mackor till motorjournalister från hela världen. Tacksammast var de japanska. De ville aldrig sluta buga. Vi turades om så vi hann se en del av tävlingarna också.


Här var gänget maken åkte tillsammans med. De verkade ha haft kul i alla fall. Brorsan sitter i mitten med svarta solglasögon. Det var nog hans idé med gesten.


Jag lånar en bild från min bror. Maken såg ut att ha hittat något att äta. Det var nog inte lika gott som det vi andra åt, men en hamburgare kan duga ibland.


Vi andra tog en tur till Bredaryd. Sonen ville till Smålänningen och då föreslog jag att vi kunde äta på Bambu eller köpa med hem därifrån. När vi svängde in på Bambus parkering, fick vi syn på tre bekanta figurer på väg in. Det var min syster och svåger och deras son, pojkarnas kusin.


Det var rätt märkligt att vi skulle komma dit samtidigt. Vi bestämde oss förstås att äta där tillsammans med de andra. Vi hoppade över buffén och valde lite andra goda rätter. Jag klarar inte att blanda en massa olika maträtter i min mage. Det blev kycklingspett med jordnötssås för min del.


Vi fick en trevlig stund tillsammans och god mat i magen. Sen skildes vi åt och åkte åt olika håll. Vi ses igen på lördag. Vi åkte hem och tog det lugnt. Idag har det verkligen varit varmt. Det kanske är de tyska åskvädren som närmar sig med åskavärme.


Maken kom hem framåt kvällen och då blev katten glad. Båda vilade skönt i soffan en stund. Imorgon börjar en ny semestervecka.

torsdag 13 juli 2017

Farväl, Takko!


Idag har Takko lämnat oss. Han somnade in lugnt och stilla hos veterinären i Forsheda. Saknaden är stor efter min lille vän och mitt sällskap här på dagarna. Men åldern tar ut sin rätt och en dag måste de lämna oss.


Nu behöver han inte vara orolig och ängslig längre därför att han inte kan se och höra och på så sätt ha koll på sin omgivning. Nu vilar han här hemma på gården under ekarnas skugga.


Jag kommer att sakna våra promenader, men jag får väl försöka gå hundrundan på egen hand. Katterna brukar ju följa med en bit på vägen i alla fall. 


I söndags fyllde Takko 12 år. Vi firade inte så storslaget men lite godsaker som han gillade fick han smaka på. 


Vi andra som är kvar får gå vidare med livet så länge som vår tid här på jorden varar. Vi minns Takko med värme och tacksamhet.

onsdag 24 maj 2017

Härlig försommar på verandan


Nu har  det varit underbara dagar då jag har kunnat sitta ute på verandan och njuta av solen, blommorna och fågelsången. Liljekonvaljerna blommar på kullen. Jag fick komma hem lagom till det.


Jag tar lite korta promenader i trädgården men snart är det väl dags att utvidga turerna och ge sig av utanför trädgården. Jag är fortfarande lite svag och vinglig men det är bara att träna på. För övrigt mår jag ganska bra nu.


Nu blommar äppelträden alldeles överdådigt. Det är så vackert med de rosavita blommorna som fyller hela trädkronan. Idag snöade det vita kronblad från det gamla äppelträdet så snart är väl blomningen över.


Den vita rhododendron är också vacker  nu. Den blommar först av av alla rhododendronbuskarna. Snart kommer den röda och de vanliga lila också.


Vi har suttit mycket ute på verandan. Hela förmiddagarna brukar vi hålla till där. Ibland kommer katterna och gör oss sällskap. Bofinkarna håller konsert, koltrastarna och stararna har uppvisning på gräsmattan och svalorna har sin flyguppvisning framför våra ögon. Kajorna och skatorna är inte lika uppskattade.


Takko håller mig också sällskap. Han ligger antingen på en filt eller ute på gräsmattan i solen. Han njuter nog också av livet just nu.


Det har blivit en hel del utemat också. Igår lagade jag en kycklinggryta med ris alldeles själv. Det går om man bara är envis och har en stol att sitta på emellanåt.


Jag har kommit igång med stickningen igen. Båda ärmarna är klara och nu har jag börjat på bålen. Det är roligt när man ser hur arbetet växer även om det går sakta framåt.


Nederkanten blir likadan som ärmarnas nederkant. Nu stickar jag enfärgat grått en bra bit innan det är dags att sätta ihop allt och sticka det mönstrade oket. Idag renritade jag mönstret och målade det efter de färger jag valt. Det blir lite lättare att följa då. Men än jag inte där.


På kvällarna har maken och hans syster idkat trädgårdsarbete. Min gamla köksträdgård, som legat i träda ganska många år, har fått några nygrävda grönsaksland med lite jordgubbar, lök, purjolök och kål. Själv satt jag på en stol och tittade på.


Det blommade i gräsmattan också. De här små söta violerna hittade jag. Jag slängde mig ned på marken för att fota dem, men sen behövde jag hjälp med att ta mig upp igen. Jag glömde att jag inte var så stadig på benen.


Vi hittade också blommande jordgubbsplantor som överlevt åren i träda. En del av dem grävdes upp och planerades i de nya landen. Det kanske kan bli några goda gubbar framöver.


Idag kom Katrin på besök. Det var trevligt att träffa henne och prata en stund. Hon hade med sig en fin solros i kruka och goda hallon som vi smaskade på medan vi satt på verandan och pratade. Nu har jag varit hemma en vecka.Det börjar väl bli dags att ge sig ut på lite utflykter även om det så bara blir en liten biltur. Jag längtar efter att se lite andra vyer.


När Katrin åkt hem, gick jag en liten runda i trädgården för att se vad som blommar. Maskrosorna har börjat gå i frö. De är vackra men kanske inte så uppskattade. Bland buskarna hittade jag blommande Allium. De lila bollarna på höga stänglar är vackra.


Vid portalen har klematisen börjat blomma. Där har vi satt ett insektshotell. jag hoppas det kommer lite hyresgäster som vill checka in.


Klematisblommorna är riktigt fina. I år är de ljusare blå än de brukar vara tycker jag. Men de verkar trivas i alla fall.


Jag har ett helt land med rosor och mellan dem kommer det aklejor. De är bara små plantor än, men på södergaveln hiittade jag vita aklejor som blommade för fullt. Det måste ha drivit på bra där.


Ute idet höga gräset där vi inte klipper hittade jag dessa vackra vita klockor. De ser ut som någon sorts porslinshyacint men jag kommer inte ihåg vad de kallas.


Dammen är ett försummat område, men det blommade lite ändå vid kanterna. Förhoppningsvis lever näckrosorna. Det finns blad i alla fall.


Det var nära jag missade doftolvonets blomning. Blommorna hade börjat bli lite bruna men de doftade fortfarande helt underbart. Det var en liten rapport från min försummade trädgård. Nu blir det långhelg och det har ju lovats fint väder. Pojkarna kommer hem, en imorgon kväll och den andre när han jobbat klart på fredag. Det ser jag fram  emot.