Visar inlägg med etikett grillning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett grillning. Visa alla inlägg
onsdag 2 augusti 2017
Grillfest med Åke och lite annat av varje
Nu har det dröjt mellan inläggen igen, men jag har varit väldigt trött på sistone. Då har hängmattan var ett bra tillflyktsplats utom de senaste dagarna då de har spridit ut urin på åkrarna runt trädgården. Då fick det bli inomhusvistelse.
Det var roligt att ha sönerna hemma i två veckor. Dessa gick mot sitt slut och jobben väntade så i söndags lämnade de oss. Men de hann göra mycket medan de var hemma. Stockholmssonen stod för mesta delen av matlagningen och både drog ett tungt lass med vår grillfest för släkten.
Grillfesten skulle vara i Fänestad på sommarhemmet. Det var en del saker som behövde fraktas dit. På vägen passade vi på att lämna av en TB i mitt TB-hotell. Frido ville åka vidare.
På vägen anade vi att hösten är på gång. Asparna brukar vara tidiga men de andra kommer snart efter. Vackra färger har löven i alla fall.
I missionskyrkan hämtade vi tallrikar och annat som vi behövde.
Vi packade bilen full. Det klirrade bra när vi körde ut till Fänestad.
Där lämnade vi av alla prylar. Fyllde kylskåpet med kylvarorna. Sen åkte vi hem. Torsdagen skulle jag in till läkaren på hematologen. Under iden jag var där passade de andra på att handla inför festen. På fredagen jobbade vi med att hacka ihop en potatissallad, blanda två såser och tärna fläskkött och strimla kyckling som fick marinera över natten. Sen var jag väldigt trött.
På fredagskvällen fixade pojkarna tacomys. Jag kunde äta nästan en hel wrap. Det har annars varit lite dåligt med matlusten den senaste tiden
Kisse var nog också sugen. Sen blev det raka vägen till sängen för mig. Kraften sinade totalt.
På lördagen åkte maken iväg redan halv elva. För de som ville hade han ordnat ett motorcykeltur. De blev bara två, maken och min bror. Men de hade nog kul ändå. Vi andra åkte ut till sommarhemmet med resten av sakerna efter lunch. Där dukade vi och gjorde i ordning.
Meloner skars upp i skivor, sallad blandades. Köttet träddes på grillspett och grillen tändes. Pojkarna gjorde ett superjobb med allt här.
Gästerna började anlända. Det var mina syskon med respektive och en del av deras barn och till och med barnbarn. Dessutom hade vi bjudit in min kusin och hans fru. Han räknas ju nästan som en bror.
På verandan fanns dricka och chips för de som var sugna. Det var lite fuktigt i luften och inte så varmt.
Sönerna grillade på för fullt.
Snart var det dags att lasta mat på tallrikarna. Då var det skönt att sitta inomhus.
Gästerna verkade gilla menyn. Sönerna hade koll på läget.
Min kusins fru Elisabet hade bakat goda baguetter. Dessutom bidrog hon med bullar till kaffet lite senare.
En del hade egen mat med sig.
Själv hade jag ordnat mig en egen vilovrå att användas vid behov. Det behövdes flera gånger.
Noah hittade en lekvrå för sina bilar.
Kaffe, Elisabets bullar och sonens hallonkaka med grädde fick avsluta menyn. Man behöver inte vara orolig för sönerna. De kan både baka och laga mat.
Innan alla åkt hem föreslog Elisabet att vi skulle sjunga en sång och be tillsammans. Vi sjöng Du omsluter mig på alla sidor, en sång som betytt mycket för mig. Sen bad hon för oss innan vi avslutade med mammas favoritsång, Blott en dag. Det blev en bra fest. Vi kanske ses igen om ett par veckor då min syster firar sin femtioårsdag.
Sedan dess har kisse och jag vilat en hel del i soffan. Palliativa teamet har besökt mig och hemsjukvården kommer och ger mig sprutor. Jag har svårt att ta alla tabletter. Dessutom smakar inte mat. Jag får leta efter något som jag kan få behålla. Det går väl bättre och bättre. Cancerbehandlingen är avslutad så nu är det bara behandling av symtom som dyker upp. Det kan vara låga blodvärden, infektioner eller som nu magsår. Jag har fått magsårsmedicin så det har blivit bättre.
Nu tar vi en dag i taget. Maken är ledig veckan ut. Vi får se vad vi kan hitta på, om jag orkar.
söndag 16 juli 2017
Grillmys och eventsfika
De senaste dagarna har det regnat en hel del. Till och med katterna har helst legat inomhus. De har fått ärva Takkos hundbädd och de verkar gilla den. Där kan de små söta kattungarna få mat från någon av mammorna. Om någon vill ha en kattunge, blir de klara för leverans om 3-4 veckor.
I regnet vill man inte sitta utomhus och äta. Inte behöver man vattna heller. Bara de krukor som står under tak. Det var kallt och fuktigt att sitta på verandan.
Jag har haft lite ont i magen de senaste dagarna. Det ömmar på en punkt. Så i fredags kom det palliativa teamet och kollade upp mig. Det var inte de vanliga för de har väl semester. Jag fick lite nya piller och andra medikamenter att pröva. Magont han bero på stressmage. Jag har ju sovit lite dåligt bl a. Jag fick en tablett som ska göra mig sömnig. Det gjorde den men samtidigt fick jag klåda så jag kunde inte somna i alla fall. Sen var jag trött hela förmiddagen. Den tabletten skippar vi nog.
Igår kom sönerna hem. Först kom den ene och lite senare den andre. Vi grillade lite spett med fläskytterfilé som jag marinerat. Dessutom hade jag marinerat lite grönsaker till ett grönsaksspett. Glazen var också hemmagjord.
Det blev väldigt gott med potatissallad. Det regnade medan vi grillade så vi satt inomhus och åt.
Idag var det dags för ett event väldigt nära mina hemmakoordinater. Jag hade bara drygt 3 km dit fågelvägen,men då behövde jag traska över mossen. Jag tog bilen till Slättö sand. Där hade Krusander ordnat ett trevligt fikaevent med anledning av att den här helgen genererar en souvenir om man besöker ett event. The lost treasure of Mary Hyde hette eventet.
När jag anlände satt redan ett gäng geocachare vid bordet under tak. Det duggregnade lite så då var det gott med tak över huvudet.
Fler geocachare anlände och snart var vi ett gott gäng. Vi lät oss väl smaka på Krusanders kaka.
Några hade rest lite längre men de flesta var från trakterna. Som vanligt handlade samtalet om geocachingrelaterade ämnen. Gömmor och äventyr dryftades.
Efter någon timme bröt vi upp och tackade Krusander för ett finfint event. Souveniren var säkrad. Nästa veckans utmaning består i att samla på guldmynt. En loggad cache ger fem guldmynt. Så sex loggar lär räcka för att få de erforderliga 30 guldmynten.
Efter eventet följde jag med 1000sjöar och GSK-nisse för att ge lite tips till 1000sjöar när han loggade en reversecache. Vi andra hade redan loggat den. Fast när GSK-nisse FTF-ade den låg den på ett annat ställe.
Vi hittade den till slut och dessutom en massa goda mogna blåbär som jag mumsade i mig medan de andra stövlade runt i naturen. Sen åkte vi hemåt. Här hemma väntade en god lasagne på mig. Imorgon blir det första dagen på vår lilla semesterresa. Så nu kanske det inte blir skrivit på bloggen på några dagar.
![]() |
| Dagens souvenir |
Etiketter:
familjen,
fika,
Geocaching,
grillning,
katter,
mat,
naturen,
Slättösand,
sommar,
väder,
vänner
lördag 24 juni 2017
Midsommar hos oss
Sommarmolnen seglar över oss på himlen. När jag satt på verandan och njöt av sommaren, upptäckte jag ett litet moln på en tråd. Det såg lite roligt ut. Moln kan ju ha många olika former. Idag har det varit ett lite tätare molntäcke över oss men solen har också skinit på oss. Fast det blåste lite väl kallt för att sitta ute en längre stund.
Efter de speedade dagarna förra helgen följde förstås ett bakslag. Tröttheten infann sig som ett brev på posten dvs den kom med lite fördröjning. Det fick bli några vilodagar. Kortisontabletternas verkan avtog men cellgifternas inverkan på kroppen tilltog. Det kan vara lite jobbigt ibland men så är läget och jag får leva med det.
I torsdags kväll kom kalmarsonen hem med tåget. Den andre sonen stannade i huvudstadsregionen. Midsommarafton firades mycket enkelt. Jag orkade inte med så mycket. Det blev i alla fall matjessill, nypotatis, gräddfil och gräslök till lunch. Jag hade tänkt baka en kaka men orkade inte. Sonen fixade den i mitt ställe. Så lite senare blev det Schweizernötkaka med grädde och jordgubbar.
Idag mådde jag en aning bättre. Vi hade planerat in en liten tur till Store Mosse om jag orkade med det. Vi packade ned lite fika och åkte till parkeringen vid Andersberg. Därifrån tog vi stigen ner mot Björnakullakärret.
Det gick bra att gå genom skogen ner mot rikkärret där det brukar växa orkidéer. De blommar lite olika tider så vi hoppades att några skulle blomma nu. Tuvullen trivdes i alla fall på den fuktiga marken. Vi kunde ta oss fram torrskodda på spången.
Det fanns gott om blommande orkidéer. Jag tycker det är svårt att artbestämma dem. Det är flera som är ganska lika. Majnycklar påminde denna mest om. Vi såg även några andra sorter.
Vi fortsatte fram till den nya bron. Den var mycket stadigare än den gamla som verkligen hade gjort sitt.
Det fanns inte så mycket kvar av den gamla bron. I ån blommade både vita och gula näckrosor. Det blåste en dem från sjön.
Sen vände vi tillbaka samma väg som vi kom. Takko hade lite problem med att hålla sig på spången. Ibland hamnade han vid sidan av i det blöta. Inne i skogen bar det uppför och då fick jag lite problem. Jag blir fortfarande väldigt andfådd och hjärtat får jobba hårt när jag går uppför, men jag får ta det i min egen takt. Sonen och hunden höll mig sällskap medan maken stövlade på i sin egen takt.
Nu var vi fikasugna så vi tog bilen till Björnakullens utsiktplats. Där har man verkligen en vacker vy över den stora mossen. Några korpar höll till nere i talltopparna med de flög sina lovar över oss och ropade "korrrp" åt oss.
Det smakade gott med lite fika på denna plats. Vi satt där en bra stund och njöt av solen trots att vinden var lite kylig.
Vilken underbar pärla vi har alldeles i närheten. Store Mosse hör till mina favoritplatser. Det finns många olika ställen att besöka och alla har något vackert att visa upp.
När vi fikat klart och var nöjda med pausen, fortsatte vi över Maramö upp till Östra Rocknen. Där har jag en av mina gömmor på Store Mosse och tidigare hade de skrivit i loggarna att loggremsan var fulltecknad. Ändå har många loggat efter det. Jag gissade att någon lagt i en ny remsa. Så ar det, men jag bytte ut de gamla mot en helt ny. Dessutom fixade vi till gömman så att den återställdes nästan i ursprungsskick. Som den var nu, var den betydligt lättare än det var tänkt. Tur jag hade verktygslådan i bilen.
Sen åkte vi hemåt för att förbereda eftermiddagens grillning. Sonen tände grillen och gjorde potatissalladen medan jag fixade en tomatsallad. Jag var ganska trött efter utflykten och det var hunden också.
Köttet hade legat i en marinad sedan igår. Maken och sonen hade hittat en marinad med kaffe och lite annat. Det blev verkligen gott. Jag åt så mycket jag orkade och lite till. Sen vilade jag resten av dagen.
Etiketter:
blommor,
familjen,
fika,
firande,
Geocaching,
grillning,
hunden,
mat,
naturen,
sommar,
Store Mosse,
traditioner,
trädgården,
väder
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)














































