onsdag 16 maj 2012

The Big Five

Ibland har man mer tankar än tid att sätta dem på pränt. Så har det varit den här veckan. Kalendern har varit fulltecknad och trots att det bara var tre arbetsdagar kändes det som om jag jobbat en hel vecka när jag gick hem idag. Så är det väl ofta i maj, när allt ska hända och helst samtidigt. men det finns bara ett sätt att tackla detta. Det är att ta en sak i taget och beta av dem allt eftersom. Det lär bli flera inlägg på bloggen innan jag är klar.

Det började med en debattartikel av Göran Svanelid i Padagogiska Magasinet, Lägg krutet på The big 5. Den satte igång tankarna hos många pedagoger. En av dem kallar sig Öpedagogen när hon bloggar. Hon startade en grupp på Facebook som heter The Big Five. Så sprider sig tankarna bland pedagoger idag. Bloggar, Twitter, Facebook och andra sociala medier har vidgat kollegiet. Idag kan vi inte bara föra pedagogiska samtal med kollegorna på den egna skolan. Vi kan alla ingå i ett mycket större sammanhang. Vi kan lära och inspireras av kollegor som arbetar på helt andra platser. Det tycker jag är spännande. jag har lärt mig så mycket av andra kollegor de senaste åren. På köpet har jag fått nya vänner och nya intressen.
Egentligen står ju begreppet The Big 5 för något helt annat. Det är ett begrepp som används om storvilt på den afrikanska savannen. De fem stora djuren som jagas är lejon, leopard, elefant, noshörning och afrikansk vattenbuffel. Men i skolsammanhang kommer begreppet från och med nu att handla om de fem viktigaste förmågorna som beskrivs i LGR11. Även om den nya läroplanen inte innehåller lika många mål som den gamla, kan det vara svårt att greppa allt. Därför ska vi fokusera på The Big Five, menar Göran Svanelid, för de sammanfattar mycket av det som står i läroplanen och kursplanerna. Det är de här fem förmågorna vi ska utveckla hos eleverna, när vi arbetar med olika arbetsområden i de olika ämnena. Han har luslärt kursplanerna och sett ett mönster i dem. Det är då de fem förmågorna trätt fram.

THE BIG 5

De fem viktigaste förmågorna i styrdokumenten.
Analysförmåga 
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.
Kommunikativ förmåga 
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa
Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva. 
Förmåga att hantera information 
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.
Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.
(Ur Pedagogiska magasinet 2011-11-08)

Maskrosfältet
Visst känner vi igen dem från läsningen av kursplanerna och inte minst från bedömningen av de nationella proven. Jag sitter just nu och skriver sammanfattande kunskapsprofiler i matematik för år 6. Där uttryckt samma sak med problemlösningsförmåga, begreppsförmåga, metodförmåga, resonemangsförmåga och kommunikationsförmåga. Det är de förmågorna hos eleverna vi bedömer i matematik.

När LGR11 kom, var det lätt att hamna direkt i det centrala innehållet för de olika ämnena. Äntligen fick vi gemensamma ramar för vad vi skulle behandla. Men som jag ser det är det centrala innehållet bara ett medel för att utveckla viktiga förmågor hos eleverna. Det centrala innehållet kan komma att förändras, men förmågorna kommer att stå kvar. Förmågorna är det som finns kvar, när eleverna glömt det de råpluggat in till ett prov. Det var väl så man uttryckte det förr: "Bildning är det som finns kvar, när man glömt allt man lärt sig."
Friidrottsdag på skolan
Vilka förmågor som anses viktigast kan skifta i olika tider. Förr fokuserades mer på faktakunskaper, men idag är den analytiska förmågan högt rankad. Det kanske innebär att vi måste jobba på ett helt annat sätt. För när vi ska börja bedöma elevernas förmågor, kommer vi att upptäcka att många elever har svårigheter att analysera och kommunicera - just de förmågor som rankas högst. Därför måste vi undervisa så att eleverna får lära sig detta. Detta ser jag som den största utmaningen för oss pedagoger.

För den som vill ta del av pedagogiska diskussioner finns det många olika plattformar att använda sig av. Här är några förslag. Skollyftet startade som en reaktion på den negativa bilden av dagens skola. På torsdagskvällar är det Skolchatt på Twitter. Varje veckas skolchatt har ett tema. Den här veckan är temat Organisation och schema. Vi använder #skolchatt som hashtag. Det finns många intressanta bloggar att läsa och kommentera. Anne-Marie Körlings blogg har alltid varit intressant. Hon fick också en idé som på kort tid har spridit sig via Twitter och bloggar. Hon kallade den Lärartycket. Det resulterade i en blogg där en lärare om dagen skriver om sina tankar kring läraryrket och dess status. Tanker är att100 lärare ska skriva ett inlägg var.
Prisutdelning
Även om tiden ofta är knapp och tankar tar tid, som Bodil Jönsson sa, så försöker jag att då och då kolla in vad som händer på olika sidor. Det händer att jag fastnar därför att det ger mig så många nya infallsvinklar till mitt arbete. Det behöver vi få om vi ska orka arbeta vidare. Då behöver i alla fall jag det utvidgade lärarkollegiet.

Idag hade vi friidrottsdag på skolan. Då möttes år 4-6 från tre skolor i en tävling med fem grenar, löpning 60 m, längdhopp, höjdhopp, kast med liten boll och löpning 800 m. Det var fint väder ända tills tävlingen var avslutat. Då kom lite regnstänk. Själv hade jag hand om sekretariatet och kunde sitta inne och räkna ihop siffrorna och skriva diplom.

När jag kom hem, regnade det ordentligt. Vi fick vänta med hundpromenaden. Jag hörde några åskknallar också. Men lite senare kunde vi ta vår skogsrunda. Det ska bli skönt med några dagars ledighet även om det finns en del jobb att göra. Det känns som att huvudet behöver rensas lite från skoltankar och få lite annat att tänka på. Imorgon ska jag  i alla fall på släktträff med besök av vänner från Finland. Det ser vi fram emot.

Detta blev visst inlägg nr 500.

1 kommentar:

  1. Ovanligt med friidrott på våren (?). Men inte helt fel. Återkommer ni till det till hösten också.
    Anmälde mig till Läartycket... jag vill ju synas... :) Du kanske också är med. Har inte kollat fullt ut. Kommer nog att flamsa till det lite grann.... så´n är jag.... bra att det finns utrymme för alla.
    Försöker jobba enligt delar av Big Five utan att ha satt mig in i vad det betyder riktigt... HAr ju inte tidningen längre. Men tillagd i gruppen blev jag... Tror att det kan vara av vikt att jobba på detta sätt.... och nu har jag alla delarna här på din blogg. Skolan är spännande, men det är inte bedömningsskrivandet. Det är pestigt! Ha en bar helg! Här ska vi fortsätta med växthuset. Det ska nog kunna bli klart idag.

    SvaraRadera