|
På väg mot den första gömman |
Igår var det dags för andra halvan av klass 5 att leta efter geocacher i närheten av skolan. Det var två team som skulle ge sig ut efter varandra så jag fick gå en rejäl runda eftersom jag var ute med båda teamen. Vi studerade kartan i datorn och läste på beskrivningar och ledtrådar till två cacher som vi tänkte besöka. Det fanns två alternativ och teamen valde olika. Det blev lite omväxlande för mig.
|
Var kan den vara? |
I hembygdsparken letade eleverna överallt. Till slut fick jag hjälpa dem att begränsa sökområdet med hjälp av GPS:erna som visade helt korrekta koordinater. Ändå hittade de inte gömman. När jag kände efter, hittade inte jag heller den trots att jag visste var den var. Jag kunde bara känna var den hade suttit. Den var alltså mugglad. Det var en nyttig erfarenhet för teamet men inte så rolig. Jag skrev en anteckning på cachens sida och nu har cacheägaren tagit de ur funktion. Vi får gå tillbaka när han fixat en ny burk.
|
Var det "rot" som var ledtråden? |
Vi fortsatte ner till ån och det gamla brofundamentet i stället. Där hade vi bättre tur och nöjda kunde de logga denna cache. Sedan gick vi tillbaka till skolan.
|
Vem vill krypa in här och leta? |
Det andra gänget, som egentligen var dagens första, valde den andra rundan. Vi gick lilla ängarundan ner till åbron och letade efter gömman som finns där.
|
Vad fanns i lådan? |
Den hittades ganska snabbt av en av killarna. Det är alltid spännande att öppna en låda och se vad som finns i den. Det är alltid den som hittar den som får öppna men inte förrän alla är med.
|
Vilket datum var det nu? |
Vi skrev datum och teamnamnet i loggboken. När vi senare kom tillbaka till skolan fick eleverna logga den även på nätet. Det klarade de själva den här gången.
|
Vart ska vi nu? |
Nu gällde det att leta reda på nästa gömma i GPS:en. Vi fortsatte över järnvägen bort till stationen. En del sprang i förväg och letade på fel ställe. Då fick de andra påminna dem om vad som stod i beskrivningen.
|
Har ni hittat den? |
Med ledtråden i huvudet kunde de sedan plocka fram cachen ur sitt gömställe och logga den. På vägen tillbaka till skolan gick vi förbi huset som get cachen dess namn. Eleverna läste på skyltarna och kommenterade stavningen av QVINNOR och MEN. Ja, det var det gamla avträdet som avsågs. Det är ju inte i funktion längre och stationshuset är numera i privat ägo. Fast hållplats för tågen finns fortfarande på perrongen.
|
Vårlöksmattan ser inbjudande ut |
Det tog knappt en timme för varje team att hitta två gömmor. Det är bra jobbat, tycker jag. Detta var det fjärde geocachinguppdraget för eleverna. Vi har planer på fler uppdrag, men alla hinner vi nog inte med den här terminen. Så här ser vår arbetsplan ut i stora drag:
Arbetsplan:
- Introduktion: Presentation
av geocaching och www.geocaching.com,
skapande av teamkonton och profiler, introduktion av GPS:en
- Första uppdraget:
Hitta den första geocachen Kommissarien och discotjuven (letterbox) GC38TFP,
använda karta och GPS, väderstrecken, följa instruktioner, uppskatta
längd, stega avstånd, förflytta sig i grupp, skriva i loggbok, logga besök
på www.geocaching.com
- Andra uppdraget: Skapa
en Travel Bug med beskrivning och syfte på svenska och engelska, foto
- Tredje uppdraget:
Placera ut teamets TB i Myggans TB-hotell GC30APG, förflytta sig i grupp
till koordinaterna, logga besök på www.geocaching.com,
följa TB:ns resa via webbsidan och skicka mejl till de som tar hand om den
- Fjärde uppdraget:
Studera kartan på www.geocaching.com
och bestämma vilka två traditionella geocacher i Forsheda som ska besökas,
planera och genomföra rutten, ladda in koordinaterna i GPS:en, dokumentera
besöket med kamera, logga besök, berätta om uppdraget
- Femte uppdraget: Träna
på att använda GPS:en på egen hand och besöka waypoints på skolgården och
fler geocacher i närmiljön
- Sjätte uppdraget:
Hitta de olika stegen i en multicache och logga den
- Sjunde uppdraget:
Lösa en mysteriecache och besöka gömman
- Åttonde uppdraget:
Planera en egen geocache
Det tar lite tid att genomföra alla uppdrag med de fyra teamen, men det ger många upplevelser och många lärdomar både när vi är ute och när vi förbereder oss i skolan och sedan efterarbetar. Här kan de få glänsa som inte alltid gör toppresultat annars. Dessutom får vi ut och röra på oss tillsammans i en mindre grupp. Det är inte alla elever som klarar av att vara i storgrupp hela tiden. För dem är teamet en lagom grupp. De andra, som inte är ute med mig, är kvar i skolan och jobbar med min kollega.
För mig är den här veckan full av utvecklingssamtal och möten. Igår hade jag samtal. Idag var det möte på BUP om en elev som fått diagnoser. På torsdag var jag trippelbokad, men jag fick flytta på de samtal jag bokat in då. Jag måste gå på ett möte i Bredaryd med kollegor som också genomfört nationella prov i matematik för år 6. Vi ska sambedöma och diskutera tveksamma fall. Till det tredje mötet får jag skicka min kollega. Det är mycket möten nuförtiden. Frågan är om alla möten gagnar eleverna eller bara är till för att hålla oss lärare sysselsatta. Det finns väl fortfarande de som tror att lärarjobbet är ett halvtidsjobb.
Men imorgon ska jag koppla av och träffa tjejgänget igen. Helt kommer vi inte att kunna lämna skolans värld. De flesta av oss jobbar ju fortfarande där. Så det brukar kunna bli en del skolprat. Men det är också kul att höra vad de andra varit med om sen vi sågs sist. Se blir det lite god mat också.
Inflation i möten... ligger i tiden. FAst vi har det lite bättre dena termin. Vi har iallafall ingen studiecirkel. Vad du är redig med planerandet. Jag går mycket fortare fram, utan att ha skrivet mycket mer om det än vad vi skrev i planen till Grön Flagg. Åtta cacher är iaf planerade detta år. Multicache kommer jag nog aldrig att jobba med, inte ens att försöka hitta för egen del.
SvaraRaderaMen jag har tänkt nån brevlådecache till hösten... och ett par myseriecacher vore heller inte fel. Ha det så kul med quinnorna!